EBRE

Iberdrola congela el projecte de la central de cicle combinat de Riba-roja

Despres de sis anys de tràmits, l’elèctrica ha aturat la tramitació de la central de 850 MW de potència al municipi 

A. Caralt - 27/06/2009 20:49
| Compartir   delicious  digg  technorati  yahoo  meneame

Ara fa dues setmanes, l’alcalde de Riba-roja, José Luis Aparicio, va rebre una trucada telefònica. Iberdrola li comunicava oficialment que havien decidit aturar la tramitació de la central de cicle combinat al municipi, una inversió xifrada en 400 milions d’euros. L’alcalde creu que l’actual context de crisi econòmica i el fet que el projecte s’ha endarrerit molt arran de la descoberta d’una vil·la romana en els terrenys on es volia ubicar la central han afavorit que l’empresa hagi pres aquesta decisió.

Tot i això, Aparicio (PSC) assegura que Iberdrola li ha subratllat que la raó principal de la congelació és el seu desig de no veure’s implicat en una campanya ecologista contra el projecte, «ja que ells ara estan impulsant molt les energies renovables». L’elèctrica tem que l’oposició del moviment ecologista al projecte de construcció d’un dipòsit de bales de residus de 10 milions de tones impulsat per l’empresa Urbaser al mateix municipi els esquitxi a ells «i es generi un front ecologista contra els dos projectes».  

En aquest sentit, Aparicio s’ha mostrat dolgut pel fet que l’oposició divulgués als mitjans de comunicació els detalls del conveni subscrit Urbaser i l’Ajuntament, «una informació que no hauria d’haver sortit de l’ajuntament i ens ha perjudicat», assegurava.

Ara bé, tampoc cal oblidar que el gaseoducte projectat fins al nord de la Ribera d’Ebre encara no s’ha executat i per tant Iberdrola no podria nodrir-se avui de la matèria primera necessària. Aparicio replica que això no suposa un obstacle ja que la infraestructura es podria construir mentre s’ultima la tramitació o s’executessin les obres de construcció de la planta. Sigui cop sigui, l’alcalde, visiblement decepcionat per la noticia, recordava ahir que la central era una inversió clau pel municipi i assegurava que hi continuarà lluitant «ja que no el dono per perdut».

Quatre anys de prospeccions

Pel que fa als terrenys propietat d’Iberdrola ara caldrà veure quin serà el seu futur. Durant quatre anys s’hi ha realitzat un complex procés de prospeccions arqueològiques. El passat mes d’abril el departament de Cultura decidia protegir una àrea d’1,4 hectàrees on s’hi ha descobert les restes d’una vil·la romana, amb una zona de magatzem i de producció d’oli.

La decisió de protegir l’àrea i declarar-la Bé Cultural d’Interès Nacional, a més, invalida la proposta inicial d’emplaçament de la central ja que l’àrea protegida resulta directament afectada per la construcció. Així doncs, Cultura havia recomanat a l’empresa que presentés una segona proposta d’ubicació al marge del jaciment romà.

El cap de l’oposició a l’Ajuntament de Riba-roja, Antonio Suarez (CiU) s’assabentà ahir oficialment de l’anunci d’Iberdrola a través del Diari «tot i que ja feia dies que  existien rumors al poble en aquest sentit». Lamentà la paralització del projecte «perquè nosaltres ens hi vam mostrar favorables» i esgrimí dues raons per justificar-la, «el retard en les prospeccions i el fet que no hi ha arribat el gas natural». CiU considera que la central podia generar molts llocs de treball i nous ingressos per a l’Ajuntament.

Els nacionalistes, precisament, van presentar l’any 2006 una moció al Consell Comarcal de la Ribera de suport a la central de cicle combinat. L’equip de govern format per PSC-ERC hi va votar en contra per diverses raons, l’existència d’un acord de legislatura segons la qual no es promourien noves centrals de cicle combinat a la comarca i en segon lloc, per què el Pla de l’Energia de la Generalitat especificava que les noves centrals d’energia s’havien d’ubicar prop de les zones de consum.

L’Ajuntament de Riba-roja esperava que durant els dos primers anys d’obres hi treballarien 400 persones de mitjana. Un cop posada en marxa, la central hagués pogut generar prop de 50 llocs de treball directes i 60 d’indirectes.





Publicidad

ÚLTIMAS NOTICIAS

© Diari de Tarragona
Domènech Guansé, 2 - Tarragona
Telèfon 977 299 700
Promicsa | Redacción