El nucli antic és la zona de la ciutat on es concentren més habitatges buits en mal estat
En els darrers tres anys l’Ajuntament de Tortosa ha tapiat un total de 211 cases al nucli antic, però l’activitat de posar fi a l’ocupació il·legal ha anat disminuït passant d’un centenar de cases tapiades l’any 2009, a 63 l’any següent i 48 al 2011. L’alcalde de Tortosa, Ferran Bel, explica que «la diferència és substancial respecte l’any 2009 que és quan s’inicia aquesta mesura per acabar amb l’ocupació il·legal».
Des de el consistori s’explica que les actuacions que es porten a terme es fan en cases abandonades on hi ha problemes de salubritat. «Davant la inactivitat dels propietaris en mantenir en bon estat els habitatges i per evitar que siguin ocupades i així com que hi hagi problemes veïnals preferim tapiar les entrades», afirma Ferran Bel, qui conclou que «la mesura és de caràcter preventiu i no pas correctiu».
De fet, són comptats els casos en que l’Ajuntament ha hagut de desallotjar els immobles ocupats de manera il·legal. Segons el consistori aquests no arriben al deu per cent dels casos d’ocupació. D’altra banda, l’enderrocament dels immobles que es troben en estat ruïnós, i segons Ferran Bel, «és una mesura que només s’executa si així ho requereixen els serveis tècnics».
El procés
El primer pas per resoldre aquesta situació és la detecció del problema, ja sigui a través de la col·laboració ciutadana, de la Policia Local o del mateix regidor del barri. Un cop es fa la detecció els tècnics de l’ajuntament avaluen si l’estructura de l’habitatge corre algun perill. Arribats a aquest punt intervé la Brigada Municipal.
«En aquells casos on detectem que hi ha un perill i la casa ha de ser desallotjada s’intenta sempre establir diàleg amb les persones i si hi ha menors es requereix l’actuació dels Serveis Socials per detectar si hi ha alguna altra problemàtica addicional», explica l’alcalde de Tortosa.
La rehabilitació, la clau
Els habitatges buits i abandonats continuen sent un dels problemes principals al nucli antic i, per tant un qüestió que s’ha de resoldre. L’opció de la rehabilitació s’apunta com la principal resposta a aquesta problemàtica. De fet, el Pla Integral del Nucli Antic de Tortosa (Pincat) contempla aquesta mesura mitjançant ajuts. Segon l’alcalde de Tortosa, «durant el 2011, i amb tota probabilitat, s’han realitzat molts més expedients de rehabilitació que en la resta d’anys i això ha donat pas a una millora de la qualitat de vida al nucli antic». Ferran Bel posa d’exemple el carrer del Vall o el carrer de la Rosa on diverses façanes han estat rehabilitades, ja sigui a través de propietaris individuals o de comunitats de veïns. Per aquesta raó, el consistori tortosí mantindrà fins al 2013 aquestes ajudes.