Más de Cultura

La llista dels deu llibres recomanats per tarragonins per aquest Sant Jordi

La festa de la cultura torna a omplir d’alegria els carrers aquest divendres, després d’un any marcat per la pandèmia

Diari de Tarragona

Whatsapp

La celebració de Sant Jordi arriba aquest divendres amb la intenció de reactivar el calendari cultural i festiu català. Es tracta de la primera cita després d’un any marcat per la pandèmia. Les llibreries i les floristeries ja es preparen per donar el millor d’ells mateixos en un Sant Jordi més professionalitzat que mai. Cal recordar que, en circumstàncies normals, abans de la Covid-19, les rambles i avingudes de les principals ciutats catalanes s’omplien de paradetes, oferint llibres i roses. Enguany, però, i seguint les mesures de seguretat exigides per les autoritats sanitàries, només podran vendre llibre i roses les llibreries i floristeries professionals. En moltes d’aquestes ciutats, les que tinguin  més població, la festivitat s’allargarà uns tres dies. D’aquesta manera, s’evitaran les aglomeracions habituals de la jornada de Sant Jordi. 

L’any passat, la pandèmia i el confinament domiciliari no van permetre celebrar la festivitat. Però al mes de juliol, va tenir lloc un Sant Jordi amb un cert regust descafeïnat. 

Deu llibres

Els llibres són els grans protagonistes d’aquesta cita cultural. Per això, el Diari de Tarragona ha consultat a deu personalitats del territori quin és el llibre que recomanen. N’hi ha de tota classe i per a tots els gustos. L’actor idirector teatral tarragoní, Oriol Grau, ens proposa un poemari de l’autor Adrià Tarda. Diu que l’emociona pensar que «una sola frase pugui contenir més veritat que tot un discurs». També podrem conèixer els gustos de l’arqueòleg Eudald Carbonell, qui ens parla d’un llibre sobre com ha evolucionat l’ésser humà. Un pastisser de Reus, una enòloga de Capçanes, un casteller del Serrallo i, fins i tot, una pintora de Cambrils, ens expliquen la seva aposta per aquest Sant Jordi. La jornada festiva retornarà l’alegria als carrers en forma de roses i llibres, després d’un any marcat per la pandèmia. Que la festa de la cultura torni a inundar les nostres ciutats!

1. Avançar en la recerca. «Un conte per a nens i grans»

Carlos López. Coordinador de Recerca de l’ICS de Terres de l’Ebre
La Flamenca
Emma Irene López i Ainhoa
Kuns. Un projecte de recerca 
contra el càncer de mama.

És un conte per a nens i grans.  Em fa especial il·lusió perquè és una iniciativa que ha sortit des del projecte Emma, per a recaptar fons per a la investigació contra el càncer de mama. Amb aquest conte es vol explicar com, des d’un diagnòstic de càncer de mama, i gràcies a la col·laboració de les persones que més ens estimen, als professionals sanitaris i al treball dels investigadors, es pot aconseguir avançar en recerca sobre aquesta malaltia i trobar-ne una solució que ajudi a millorar la salut i la qualitat de vida de les persones que la pateixen.

2. L’evolució. «És una reflexió sobre cap a on va l’ésser humà»

Eudald Carbonell. Investigador i arqueòleg
Dioses y mendigos
José M. Bermúdez
de Castro. Un fascinant
viatge per revisitar
els nostres orígens.

Recomano el llibre ‘Dioses y mendigos’ de José María Bermúdez de Castro, per la manera en què explica com hem evolucionat els humans. Aquest document està molt ben escrit i és rigorós, a la vegada que molt actualitzat. A més, el llibre és una visió molt particular de la ciència, de les descobertes que s’han anat fent pel que fa a l’evolució humana. Finalment, ‘Dioses y mendigos’, és una potent reflexió sobre cap a on va l’ésser humà.

3. Lliçó de gramàtica. «Un calçot explica els pronoms febles»

Nuri Mariné. Pintora, Cambrils
Curset Míriam Martín
Lloret, Joan Ferrús i
Olga Capdevila Mètode
de català per a tothom.

Es tracta d’una lliçó de gramàtica divertida presentada per un seguit de catalanets esteriotipats com ara l’ambaixadora del pa amb tomàquet o el matrimoni de jubilats indepes de comarques. Els acompanya un calçot que explica els pronoms febles, els verbs més conflictius i el què, el quan i el com de la llengua amb molta sàtira. L’autoria és d’una il·lustradora, un humorista i una lingüista que em fan riure a cada pàgina. Trobo que és un llibre molt necessari en un moment que el català rep puntades de peu a la televisió, a les cartes dels restaurants, a la ràdio i fins i tot als diaris.

4. Curt, fàcil i emotiu. «Una novel·la sobre tres heroïnes i les seves lluites»

Anna Rovira. Enòloga del Celler de Capçanes
La tresse Laetitia
Colombani Un cant
a la llibertat de les
dones per agafar el
timó de les seves vides.

Es tracta d’un relat curt, fàcil i emotiu. Tres històries que s’enllacen entre si sobre tres dones de cultures molt diferents. Em va fascinar com mons tan extrems poden arribar a acostar-se i a necessitar-se tant. Una novel·la sobre tres heroïnes i les seves lluites. És un llibre que em va deixar ma germana i que vaig llegir en castellà. La humanitat i la història de superació d’aquestes dones em va commoure. Fa unes setmanes el vaig adquirir en la seva llengua original, el francès, així que el torno a tenir pendent de llegir.

5. Fugir de la realitat. «M’agrada la imaginació de l’autor per desenvolupar trames»

David Aymerich. Productor de cinema
Kafka a la platja Haruki
Murakami. Una rica,
suggerent i magnífica
tragicomèdia.

Sense desvetllar gaires misteris de la trama, m’agradaria destacar la gran imaginació de Murakami a l’hora de desenvolupar trames, subtrames i elements sobrenaturals (o no tan sobrenaturals) que succeeixen a la història. Aparentment ens trobem al davant de la típica història d’un jove adolescent que fuig de casa per viure aventures i desempallagar-se dela seva família. Tot canvia amb la mort del seu pare i una sèrie de personatges que es creuaran al seu camí de somnis, gats i un viatge express pel Japó de finals del segle passat.

6. Un llibre inspirador. «Llança un missatge de superació davant les adversitats»

Oriol Grau. Actor i director
Ícar Adrià Targa
El darrer poemari de l’autor,
que s’endugué el premi
Gabriel Ferrater.

Acabo de llegir aquest llibre i el recomano sense cap mena de dubte. És un clàssic escrit fa més de 80 anys, que explica i analitza a la perfecció l’experiència del mateix autor, un psicòleg i doctor en medicina, durant l’holocaust. Ell va ser presoner en diversos camps de concentració i la història se submergeix en el sofriment d’aquells presoners. L’objectiu és llançar un missatge positiu sobre la capacitat humana a l’hora de superar qualsevol classe d’adversitat. És un llibre molt inspirador que ens demostra la capacitat de resiliència de les persones. L’autor ens demostra que, malgrat totes les llibertats que li van prendre, mai van poder prendre-li la llibertat de decidir com afrontar aquelles difícils experiències viscudes durant aquella època.

7. Un llibre inspirador. «Llança un missatge de superació davant les adversitats»

David Fernández. Capità del CBT
El hombre en busca
de sentido Victor Frankl
La història de superació
d’un doctor, psiquiatre
i escriptor.

Acabo de llegir aquest llibre i el recomano sense cap mena de dubte. És un clàssic escrit fa més de 80 anys, que explica i analitza a la perfecció l’experiència del mateix autor, un psicòleg i doctor en medicina, durant l’holocaust. Ell va ser presoner en diversos camps de concentració i la història se submergeix en el sofriment d’aquells presoners. L’objectiu és llançar un missatge positiu sobre la capacitat humana a l’hora de superar qualsevol classe d’adversitat. És un llibre molt inspirador que ens demostra la capacitat de resiliència de les persones. L’autor ens demostra que, malgrat totes les llibertats que li van prendre, mai van poder prendre-li la llibertat de decidir com afrontar aquelles difícils experiències viscudes durant aquella època.

8. D’actualitat. «És una metàfora de la nostra situació»

Xavier Oliach. Director de l’Hospital Santa Tecla
La pesta Albert Camus
Explica la història d’uns
doctors que descobreixen
el sentit de la solidaritat.

El llibre La pesta em va venir al cap un dissabte al matí de l’any passat, en ple confinament. Jo havia sortit de l’hospital i em dirigia cap a casa travessant el casc antic. Una sensació de por impregnava l’ambient. El silenci, sense ningú trafeguejant pels carrers, i la llum del sol entrant pels carrers estrets em van fer recordar el llibre d’Albert Camus que havia llegit molts anys enrere. Se centra a la vila d’Orà on apareix una epidèmia de pesta bubònica i es descriu com es vivia la situació en aquella població algeriana. Més de setanta anys després que s’escrigués la novel·la, en una societat com la nostra, ufanosa del progrés i  la tecnologia, ens apareix de nou una situació que ens paralitza, cosa que no deix de ser una metàfora de la nostra situació com a societat. El llibre obre el debat de temes molt actuals, com el control dels poders i les llibertats individuals.

9. Història. «És un llibre que parla de Reus durant l’època de la postguerra»

Ramon de la Fuente. Mestre pastisser
La força del vent
Marta Magrinyà Reus,
any 1958. La majoria
de persones estan
sotmeses a una vida grisa.

He decidit recomanar als lectors el llibre La força del vent. És un relat dedicat a Reus, que explica una història de postguerra on la meva ciutat estimada és la gran protagonista. Com tots els llibres de la Marta Magrinyà, comencen malament, amb una trama que ens preocupa, però cap al final, tot fa un gir i acaba bé. El recomano perquè es tracta d’una escriptora local. Abans que sortís publicat, ja me l’havia llegit. M’explico. Tant la meva dona com jo guardem una amistat amb l’autora i, abans de publicar-lo, va tenir la deferència de deixar-nos fullejar un exemplar. A més, penso que és un llibre que pot agradar a tothom, tant als veïns de Reus com d’arreu del territori, per tenir una trama que enganxa.

10. Humor. «Ara, que està més present que mai la centralització barcelonina»

David Borràs. Cap de colla Xiquets del Serrallo
Los del sud us matarem a tots
Valero Sanmartí
Una crítica ferotge,
corrosiva i sanguinària
de la realitat catalana.

Trobo que està més present que mai la centralització barcelonina, els del sud estem oblidats amb infraestructures, som el contenidor del principat i ens destrueixen el territori. El llibre trenca amb tots els tòpics centralistes i catalanistes i abraça una catalanitat de carrer i propera. Et fas un fart de riure amb alguns conceptes, com per exemple els valors democristians de la dreta catalana. El llibre està inspirat en l’any 2032 i, després d’una època de convulsions polítiques i geològiques, Catalunya viu subjugada al poder andorrà. En aquest món postapocalíptic Valero Sanmartí ja és una vella glòria, un humorista fracassat amb un xou per a nostàlgics a BCN World, el parc d’atraccions en què s’ha convertit Barcelona. El lector haurà d’ajudar el Valero a recuperar la dignitat perduda.

Temas

Comentarios

Lea También