Camp

La companyia Cia. Passabarret de Valls celebra 30 anys de circ amb 30 setmanes d'activitats

L'aniversari arrenca aquesta Festa Major de Sant Joan, amb un concert de l'Electra Dharma, tallers, espectacles, una exposició i d'altres, i s'allarga fins a finals d'any

David Sancho i Dèlia Batet, integrants de Cia. Passabarret, en un espectacle.Pere Toda

Montse Plana
Publicado por

Creado:

Actualizado:

Un dels noms propis d’aquest Sant Joan és el de Cia. Passabarret. La companyia vallenca celebra enguany 30 anys de trajectòria i ho celebra amb un cicle de 30 setmanes d’activitats que s’enceten ara, per Festa Major, i s’allargaran fins a finals d’any. La nit d'aquest divendres, 20 de juny, tot comença amb La Dharma a un pam, una proposta acústica i de petit format de la llegendària Companyia Elèctrica Dharma, i aquest dissabte, 21 de juy, continua amb un taller de circ obert al públic, un espectacle del reconegut titellaire Jordi Bertran, així com l’exposició 30 anys en caravana, entre altres propostes.

Dèlia Batet, una de les fundadores de la companyia, recorda que tot va començar com «un joc, un lloc de trobada entre amics on compartíem trucs» que ha evolucionat fins a convertir-se en tot un referent. Cia. Passabarret ha creat en aquestes tres dècades 24 espectacles de circ, pallassos i titelles, ha estat pionera al Camp de Tarragona amb La Circoteca -espai de creació i formació-, rep anualment 3.000 infants a les seves activitats escolars, ha estat guardonada amb tres premis Zirkòlika i ha col·laborat amb figures de talla com Pepa Plana o Tortell Poltrona.

«El circ era una afició, i no pensàvem que s’acabaria convertint en el que s’ha convertit», descriu Batet. Però l’afició s’ha convertit en professió en un procés orgànic, progressiu, carregat de reptes que, un rere l’altre, han dut la companyia a una evolució constant, de nous horitzons i reptes que se segueixen sumant «perquè tenim la intenció de seguir». «Suposo que és aquesta superació constant la que ha fet que haguem aguantat aquests 30 anys», assenyala Batet.

Obrint nous públics

Una altra ‘clau de l’èxit’ és la tasca educativa que realitza Cia. Passabarret, tant amb la Circoteca com les activitats amb les escoles. Un projecte de retroalimentació, que desperta l’interès de nou públics, i és que «treballant amb els escolars, repercuteix a les seves famílies i entorns», subratlla Batet. Tota una feina que s’ha anat fent a base de «picar molta pedra», intentant sempre obrir nous espais perquè «fer circ no és només fer espectacles».

D’una banda, Cia. Passabarret compta amb la Circoteca (a la carretera d’Alcover, 8 de Valls), espai que té l’objectiu central de fer divulgació del circ en el seu sentit més ampli, especialment al gran públic, que sovint el veu com una art escènica vinculada a les carpes itinerants. «Sí que hi ha hagut un canvi de visió en els darrers anys», considera Dèlia Batet i, de fet, en els inicis de Passabarret «somiàvem amb el que hem aconseguit». Tot i així, «encara hi ha molta feina a fer». En aquest espai, hi ha escola de circ, oberta a tothom i on molts hi arriben amb l’objectiu de passar-ho bé. De fet, Batet recorda que el circ «per naturalesa genera molt d’interès» i, avisa: «Enganxa», justament perquè suposa superar reptes.

D’altra banda, Cia. Passabarret treballa directament amb les escoles diverses propostes, ja sigui anant als centres educatius, o rebent els escolars a la Circoteca. Un projecte que ajuda a fer arribar el circ a nous públics.

En el marc del seu 30è aniversari, David Sancho, integrant de Cia. Passabarret, explica que també tenen a punt altres accions, com una gira especial, una guia documental sobre la seva trajectòria a través de les xarxes, l’estrena de tres videoclips de l’espectacle Rocket Carnival Clownz, així com l’edició d’un llibre escrit per Margarida Aritzeta. Properament, la companyia participarà a esdeveniments com FiraTàrrega i la Fira de Circ de la Bisbal i, per més endavant, tenen previst actuar a Llatinoamèrica, un públic que ja coneixen i que sol ser «molt agraït i obert», descriu Sancho.

tracking