Conca de Barberà
L'Espluga de Francolí presenta projecte al Pla de Barris per reactivar accions aturades
El municipi està subjecte a un Pla de Sanejament arran d'una situació econòmica complexa arran, principalment, de la sequera. L'Ajuntament ha demanat 6,8 M€, el 90% del finançament

L'acció del projecte presentat per l'Espluga de Francolí al Pla de Barris i Viles comprèn tot el municipi.
L’Ajuntament de l’Espluga de Francolí creua una situació econòmica complexa, derivada, principalment, de les despeses generades per l’aportació d’aigua arran de la sequera durant un període prolongat. Tot plegat ha fet que des del 2023, l’Ajuntament compti amb un Pla de Sanejament que condiciona el pressupost i molts projectes de municipi han quedat paralitzats. Ara, però, s’obre una oportunitat de reactivar moltes d’aquestes accions pendents a través del nou Pla de Barris i Viles de la Generalitat, sent l’Espluga l’únic municipi de la Conca de Barberà a presentar-se a la convocatòria.
Tal com detalla l’alcalde de l’Espluga de Francolí, Josep Maria Vidal, el municipi demana 6,8 milions d’euros al Pla per una proposta que recull 15 actuacions que s’engloben en tres grans àmbits: transformacions físiques i urbanes; transició ecològica i ambiental; i acció sociocomunitària, inclusiva i econòmica.
Tot plegat suposaria una inversió total de 7,9 milions d’euros, dels quals 712.000 els aportaria l’Ajuntament, a més d’una part provinent d’altres subvencions. En aquest cas, se subvencionaria el 90% (i no el 75%), ja que l’Espluga de Francolí s’acull a una opció extraordinària de la convocatòria, que permet als municipis amb més dificultats econòmiques sol·licitar fins al 90%.
Vidal exposa que al projecte presentat a la convocatòria es tracta tot el municipi com a àrea d’actuació, «amb especial interès al centre històric», amb la intenció de reurbanitzar-lo, millorar l’accessibilitat, el comerç... A més de la renovació integral de 13 carrers del nucli, així com la xarxa de serveis, aquí també s’inclouen equipaments, com la rehabilitació de l’edifici del carrer Castell número 1 per acollir l’Espai de Cultura Popular; la nova ubicació de l’Escola Municipal de Música i la Llar d’Infants a l’antic institut; o la recuperació patrimonial i urbana de l’entorn de l’Església Nova.
En l’àmbit de canvi climàtic, l’alcalde destaca accions com la creació de la Comunitat Energètica Local i un parc fotovoltaic, així com la pacificació i xarxa segura per anar a l’escola. A nivell social, es preveu la digitalització i impuls del comerç, així com accions d’envelliment actiu, entre d’altres.
Josep Maria Vidal valora que si la subvenció fos atorgada suposaria una acceleració per fer realitat projectes necessaris per l’Espluga que, ara, el consistori no pot afrontar.
Els 15 projectes
- Reurbanització del centre històric: 2.000.000 €
- Espai de Cultura Popular: 640.000 €
- Nova Escola de Música i Llar d’Infants: 900.000 €
- Entorn Església Nova i Església Vella: 460.000 €
- Nova Llar de Jubilats: 396.000 €
- Ajuts a la rehabilitació d’habitatges: 160.000 €
- Oficina d’Habitatge del Pla Impuls i gestió de polítiques locals d’habitatge: 200.000 €
- Comunitat Energètica Local i parc fotovoltaic: 534.000 €
- Ruta Escolar Segura: 100.000 €
- Aparcaments dissuasius i interiors: 570.000 €
- Renaturalització del riu Francolí i del Milans: 510.000 €
- Alimentació saludable i de proximitat: 80.000 €
- Suport psicològic i acompanyament educatiu: 160.000 €
- Envelliment actiu i salut: 70.000 €
- Digitalització i impuls del comerç local: 120.000 €