Ebre

Cultura

40 anys fent teatre a la llum del Gresol

El Grup de teatre d'Alcanar commemora el 40 aniversari amb una obra de creació pròpia en defensa del català i parodiant el 'procés'

Escena de l'obra que es torna a representar el diumenge 16 a Alcanar.

Escena de l'obra que es torna a representar el diumenge 16 a Alcanar.J. Joaquim Buj

Creado:

Actualizado:

Quaranta és un número redó per al Grup de teatre Gresol que arriba al seu 40 aniversari posant en escena 42 actors i actrius estrenant l’obra Els Jocs Florals clandestins d’Alcanar, ideada i dirigida per Fabià Pla, un dels membres que porta més anys al grup. Pla indica que «és una crítica social sobre el ‘procés’ i en defensa de l’ús del català que està en retrocés. Per sort, a Alcanar i les Terres de l’Ebre, el català encara és la llengua habitual».

L’obra ha aconseguit reunir mig centenar de persones entre artistes i personal de tramoia, ha recuperat per a l’ocasió integrants del grup que feia temps que ja no feien teatre i joves que s’incorporen al grup. «Tenim un ampli ventall d’edats des dels 15 fins als 92 anys», indica Pla.

El dia de l’estrena, dissabte passat, el Gresol va retre homenatge a una de les fundadores del grup i directora durant uns 30 anys Remei Alfara, la més veterana que surt també en aquesta peça teatral. Alfara destaca que «sense el suport de l’Ajuntament i el públic no seria possible arribar a celebrar aquests 40 anys de teatre ininterromput a Alcanar. Desitjo que la llum del Gresol seguisca encesa molts d’anys».

Abans de l’estrena, també se li va fer un reconeixement a Josep Vicent Sancho. És un altre dels fundadors que ha estat actor i encarregat de l’atrezzo i els decorats durant molt de temps.

El president del grup, Xavi Queralt, ressalta el caràcter amateur de l’entitat, «aquest mot significa estimar, tindre amor a estudiar un paper, a assajar després d’un dia de faena, amor al públic i les seues reaccions, als nervis previs a l’estrena i a totes aquelles relacions que s’estableixen dins del grup. En definitiva, amor al teatre».

Fabià Pla valora l’esforç dels actors per vindre a assajar des del passat mes de maig i haver-ho donat tot perquè la representació surta bé. Pla comenta que s’han intentat reflectir els diversos gèneres de les obres teatrals representades pel grup.

Cartell de les representacions de l'obra.

Cartell de les representacions de l'obra.DT

Gresol torna a representar Els jocs florals clandestins a Alcanar el diumenge 16 de novembre, a les 18 hores, a l’Auditori municipal José Antonio Valls. Les entrades es poden adquirir a: https://teatreauditorialcanar.cat o presencialment al mateix Auditori dimecres i dijous al matí.

El grup encén el Gresol del teatre durant quatre dècades

El Grup de Teatre Gresol va començar la seua activitat l’octubre de 1985, per les festes del Remei.

El grup ha anat preparant obres de teatre seguint els cicles anuals: representació de Sant Antoni al gener, representació al maig al marc de les Jornades de Teatre de Primavera que ha impulsat el grup i que ha mantingut sempre que ha estat possible i també representant per a les festes del Remei a l’octubre. Puntualment també s’han interpretat representacions per a les festes d’agost a les Cases. 

'Ha arribat un inspector' de J.B. Priestley va ser una de les primeres peces representades pel Grup de teatre Gresol.

'Ha arribat un inspector' de J.B. Priestley va ser una de les primeres peces representades pel Grup de teatre Gresol.Cedida

Actualment estrenen obra per a Sant Antoni i porten grups de fora per fer representacions de teatre amateur, també han participat durant alguns anys al cap de setmana Iber fent una recreació a la Moleta del Remei. 

Aquestes quatre dècades també han dut a terme teatre de carrer i han col·laborat en campanyes d’animació nadalenca amb la Federació de Comerç i l’Ajuntament d’Alcanar. Disposa d’una secció jove (els Gresolets) que garanteix el futur de l’entitat i estrena peces puntualment i participen en mostres teatrals.

El grup està inscrit en la Federació de Grups de Teatre Amateur de Catalunya i forma part de la Coordinadora de Teatre de les Terres de l’Ebre, participant en tots aquells esdeveniments que proposen.

tracking