Este sitio web puede utilizar algunas "cookies" para mejorar su experiencia de navegación. Por favor, antes de continuar en nuestro sitio web, le recomendamos que lea la política de cookies.

Carles Guerra, nou director de la Fundació Antoni Tàpies

L'ampostí es fixa com a reptes fomentar la participació i impregnar la institució de 'la nova manera d'entendre la creativitat' que es viu al carrer
Whatsapp
El nou director de la Fundació Antoni Tàpies, Carles Guerra Foto: ACN

El nou director de la Fundació Antoni Tàpies, Carles Guerra Foto: ACN

Carles Guerra Rojas (Amposta, 1965) ha estat nomenat nou director de la Fundació Antoni Tàpies després d'haver superat un concurs internacional. Doctor en Belles Arts per la Universitat de Barcelona i professor a la Universitat Pompeu Fabra, Guerra ha estat, entre altres, director de la Virreina Centre de la Imatge i conservador en cap del MACBA. En roda de premsa, el nou director de la Fundació s'ha fixat com a repte que la institució s'impregni de "la nova manera d'entendre la creativitat" que es viu al carrer i fomentar la participació activa del públic. A més, ha mostrat l'ambició de mantenir el llegat d'Antoni Tàpies com un "objecte de debat" que faci "esperonar qüestions del present".

El nou director de la Fundació Antoni Tàpies, Carles Guerra, ha remarcat que la fundació té "certa obligació de revisar la història" i el concepte de modernitat des d'una "perspectiva local". Per Guerra, "a l'estat espanyol la modernitat no és homologable als altres països anglosaxons que són més actius en decidir quins artistes la representen". A més, la història recent d'Espanya, que ha passat per una dictadura i una transició, fan que el concepte actual de modernitat sigui "insuficient, injust" i "no descrigui pròpiament el que aquí hem viscut". És per això que Guerra ha subratllat la necessitat de "recuperar figures pràctiques que en el seu moment aquí van pensar com ser moderns".

D'altra banda, el nou director ha dit que "cal fer un esforç" per mantenir el llegat d'Antoni Tàpies com un "objecte de debat, no pas com un patrimoni tancat i acabat", sinó com "quelcom que encara pot esperonar qüestions del present". En aquest sentit, ha assegurat que "no voldria que passés com amb els llegats de Miró o Picasso", referint-se al fet que les institucions guarden el patrimoni físic però "no en gestionen el discurs que s'ha produït sobre aquestes dues grans figues de l'avantguarda".

Guerra ha explicat que espera poder presentar una programació "amb cara i ulls" a la tardor i ha remarcat que veu en les instal·lacions de la Fundació Antoni Tàpies, ubicades al carrer Aragó, com un "plató" que en algunes ocasions pot ser "el subjecte del programa" i en què es pot crear un escenari que serveixi a un dels seus objectius, potenciar la participació de la ciutadania, no només a través de les visites a les mostres o mitjançant les xarxes socials, sinó fins i tot fent-los partícips de l'activitat creativa.

El nou director de la Fundació Antoni Tàpies ha assegurat que un dels reptes serà "reconnectar" amb els processos de canvis socials i polítics que s'estan produint actualment i ha dit que la institució té la missió d'impregnar-se d'aquesta "nova manera d'entendre la creativitat" que es viu al carrer.

Guerra també ha elogiat Barcelona, "una ciutat molt rica" i un "recurs" per a l'art. Per al nou director de la Fundació, cal "associar-se" amb els conflictes que presenta la ciutat: "Barcelona té per sort molts conflictes".

Per la seva part, el president del patronat de la Fundació Tàpies, Xavier Antich, ha assenyalat que el principal repte d'aquesta nova etapa és "mantenir el prestigi nacional i internacional de la Fundació tàpies", a més de desplegar un projecte "ambiciós, atractiu, original" que estigui en sintonia a la trajectòria de la institució alhora que faci aportacions "singulars i noves".

A l'hora de fer la tria, es va fer un concurs d'àmbit internacional amb una selecció preliminar de set candidats d'entre 20 dels currículums que havien arribat per cobrir la plaça. Després de fer diverses proves, d'aquests set, els set membres de la comissió van determinar per unanimitat que el millor perfil era el de Guerra.

 

Comissari d'exposicions, crític d'art, docent i investigador

Nascut el 1965, Guerra és doctor en Belles Arts per la Universitat de Barcelona i va ampliar estudis al Media Studies Department de The New School for Social Research de Nova York. La seva carrera professional s'ha desenvolupat en es àmbits del comissariat d'exposicions, la crítica d'art, la producció visual, la docència i la recerca acadèmica. El 2004 va ser nomenat director de la Primavera Fotogràfica de Catalunya. Ha estat director d ela Virreina Centre de la Imatge a Barcelona des de l'any 2009 fins al 2011 i conservador en cap del Museu d'Art Contemporani de Barcelona (MACBA) entre el 2011 i el 2013.

La seva obra i recerques investiguen els aspectes dialògics de la pràctica artística i de les polítiques culturals del postfordisme. És professor d'Estructures Socials i Tendències Culturals a la Universitat Pompeu Fabra i ha estat membre del Greenroom Project dedicat a l'anàlisi de les pràctiques documentals contemporànies al Center for Curatorial Studies de Bard College de Nova York. Així mateix, ha estat professor invitat a nombroses insititucions i universitats.

Entre altres, ha tingut cura d'exposicions com 'Art & Language Uncompleted. The Philippe Méaille Collection' (2014), 'Nitrat. Xavier Ribas' (2014), 'Un monument a instants radicals' (2011), 'Antifotoperiodisme' (2010), 'Esto no es una exposición' (2008), 'Zona B: Als marges d'Europa' (2007), 'Cinema de situació. Joaquim Jordà' (2006), 'Després de la notícia. Documentals postmèdia' (2003), 'Deixar de fer una exposició. Perejaume' (1999), i és autor del vídeo-assaig 'N de Negri' (2000), així com de nombrosos textos, assajos i publicacions.

Ha format part del consell assessor del suplement 'Cultura/s' de 'La Vanguardia' i ha estat membre del consell de redacció de la publicació 'Desacuerdos', realitzada per la UNIA, el MACBA i el MNCARS. Ha estat vocal del Consell d'Administració de l'Institut de Cultura de l'Ajuntament de Barcelona (ICUB) i el 2011 va ser guardonat amb el Prem i Ciutat de Barcelona en la modalitat d'arts visuals per l'exposició 'Antifotoperiodisme'.

Temas

  • EBRE

Comentarios

Lea También