Más de Ebre

Estudiants de l’INS La Sénia creen dos jocs de taula amb un projecte educatiu europeu

S’ha treballat conjuntament amb alumnes de secundària d’altres instituts de Portugal,França i Itàlia amb motiu de l’‘Erasmus+Science and Sport speak the same Language’ 

Nerea Serra

Whatsapp
Estudiants jugant amb un dels jocs ja acabats. FOTO: INS La Sénia

Estudiants jugant amb un dels jocs ja acabats. FOTO: INS La Sénia

Sportsy i A Sporty Reassembly són els noms dels jocs de taula que estudiants de 4t d’ESO i 2n de Batxillerat de l’INS La Sénia han creat conjuntament amb alumnes d’altres països europeus. La iniciativa sorgeix a partir de la participació del centre en el projecte ‘Erasmus+ Science and Sport speak the same Language’, finançat per la Unió Europea amb el propòsit de promoure l’intercanvi d’estudiants i el coneixement de cultures i tradicions.

Els alumnes del centre educatiu ebrenc han treballat col·laborativament amb l’institut portuguès Agrupamento de Escolas nº 2 de Beja, amb el Liceo Statale Classico e Linguistico Cristoforo Colombo de Gènova (Itàlia) i amb el Lycée Saint-Exupéry de La Rochelle (França). En principi es tractava d’un projecte d’intercanvi entre quatre països amb l’eix comú de treballar amb l’objectiu de relacionar les ciències i l’esport mitjançant l’ús de la llengua anglesa. Durant les trobades es feien activitats on s’aplicaven coneixements adquirits durant els estudis. Malauradament, la pandèmia ha obligat a reconvertir el projecte, que en un principi havia de ser de dos anys i obligar a fer les activitats en format digital.

«A França ja no hi vam poder anar pel confinament. Vam demanar un any de pròrroga amb la intenció de viatjar més tard, però tampoc ha pogut ser, i per això vam tenir la idea de fer els jocs de taula», explica Florenci Sales, professor de Física i química a l’INS La Sénia i coordinador del projecte Erasmus. Segons Sales, es tracta d’un projecte transversal treballat entre tots els alumnes que no només es van ocupar del disseny dels jocs, sinó que també van aportar altres coneixements i habilitats com la redacció i l’ús noves tecnologies digitals. Pel que fa al procés de creació, va ser a distància. «Es va fer una primera videoconferència i a partir d’aquí van sorgir grups de treball internacionals. Cadascun d’ells va fer una proposta de joc i van treballar cooperativament des dels seus respectius països. D’allí van sortir nou propostes i mitjançant una votació se’n van escollir dos que després van treballar entre tots», conta el professor. Finalment, va sortir escollits l’Sportsy, un joc similar al Monopoly amb unes fitxes que es desplacen pel tauler i cartes amb reptes i preguntes que sumen i resten punts. L’altre joc triat porta per nom A Sporty Reassembly i funciona igual que el joc de cartes de les famílies, però la seva temàtica se centra en els esports i l’estil de vida saludable. En aquest s’hi poden trobar les següents categories: famílies d’esports, menjar saludable i exercici físic.

Aquests jocs han estat impresos entre la Sénia i Ulldecona, s’enviaran als altres països participants i mantindran una funció pedagògica. «La idea és utilitzar-los, que puguin jugar com algun dia a l’institut perquè el coneguin i que a més pugui ser un material prestable del centre. També intentarem arribar a xarxes de docents i que els alumnes d’institut el puguin presentar a l’escola primària», destaca el coordinador del projecte Erasmus.

Un projecte beneficiós
Florenci Sales destaca els beneficis d’aquesta mena de projectes per als estudiants. «L’alumne s’enfronta a una situació real on ha d’aprofitar tot allò que ha après a l’institut, ha de saber idiomes, ciències... Si a això li afegim el fet que han treballat conjuntament amb alumnes d’altres països, encara motiva més». 

La idea és seguir participant en aquest projecte, però de moment haurà de continuar sent virtual. «Sembla que podríem arribar a viatjar, però estem a l’espera de veure com evoluciona tot», apunta Sales, i afegeix que ja s’està preparant un altre projecte Erasmus amb altres països, en aquest cas sobre noves tecnologies aplicades al patrimoni cultural.

Comentarios

Lea También