Ebre Amposta

Un músic i un oient, la nova proposta del DeltaChamber

El certamen de música de cambra estrena amb gran èxit els concerts individuals en la seva edició ‘Parèntesi’ en intimistes sales

ACN

Whatsapp
La clarinetista i cofundadora del DeltaChamber, Laura Ruiz, en un dels concerts 1to1. FOTO: ACN

La clarinetista i cofundadora del DeltaChamber, Laura Ruiz, en un dels concerts 1to1. FOTO: ACN

Tres espais emblemàtics d’Amposta, decorats amb instal·lacions de diversos arquitectes, s’han convertit en intimistes sales on un únic oient i un músic es descobreixen per traduir les emocions en peces musicals improvisades.

Aquest és el format dels quaranta concerts 1to1 que estrena l’edició ‘Parèntesi’ del DeltaChamber Music Festival.

Els primers recitals, que duren 10 minuts, s’han fet a la Torre de la Carrova. El músic i l’espectador, sense intercanviar ni una paraula, es miren als ulls durant uns minuts i comença l’exclusiu recital de petit format.

El concepte aterra des d’Alemanya, inspirat en la performance de Marina Abramovic L’artista és present, i els primers oients ja reclamen que la proposta es pugui repetir l’any que ve.

El DeltaChamber Music Festival va començar el passat dimarts i acabarà diumenge. De forma excepcional, s’han programat 40 concerts individuals i també tres concerts de música de cambra a l’aire lliure.

Els concerts 1to1 es van fer fins ahir a la Torre de la Carrova, al pati de l’antic col·legi de les monges, i al vestíbul de l’Ajuntament d’Amposta. Per al cap de setmana, es reserven els concerts a la plaça.

Des de la mínima expressió musical, amb un artista a l’escenari, fins a un màxim d’un trio, s’explora música de cambra rarament interpretada, de grans compositors com ara Toldrà, Satie o Ravel, entre d’altres.

Aquests concerts també busquen transportar els oients en un viatge emocional a través de la música, amb un aforament limitat i amb tres passis del mateix concert, un cada dia, per facilitar que més persones en gaudeixin.

El 1to1 «és un format nou que ens deixa continuar gaudint de la cultura i que ofereix als espectadors una experiència molt intensa, perquè un músic toca només per a tu i toca amb els sentiments que li transmets», destaca Pau Rodríguez, un dels codirectors i clarinetista del DeltaChamber.

El músic «s’inspira en una mirada» i el concert comença quan el músic ha intentat «identificar» com és la persona que té al davant o què està pensant. Llavors toca la música «que creu que li pot correspondre».

Per preparar-se, els músics «han de sortir de la seva zona de confort», com assenyala Rodríguez. «Estem acostumats a tocar en orquestres o com a solistes, amb l’ajuda de la partitura i del grup i ara t’has de reinventar», reconeix.

El format exigeix la preparació i memorització de diverses peces, avançant-se als sentiments que preveuen que els seus espectadors els despertaran.

«Potser et trobaràs un nen, una persona gran, algú que desperti melancolia o algú molt més despert. No ho saps», explica el codirector del festival. «Hem de tenir un mínim de repertori al cap i deixar-nos inspirar i jugar amb el que has preparat», apunta Andrés Otín Montaner, oboista de la Gewandhausorchester Leipzig i participant en el DeltaChamber.

Més que nervis, minuts abans d’oferir el seu primer 1to1, Otín reconeixia que sentia molta curiositat. «Si la covid distancia els espectadors dels artistes, aquests concerts individuals els apropen», manifesta.

El DeltaChamber Music Festival va ser fundat pels músics ampostins Laura Ruiz Ferreres i Pau Rodríguez Ruiz el 2016

Temas

Comentarios

Lea También