Este sitio web puede utilizar algunas "cookies" para mejorar su experiencia de navegación. Por favor, antes de continuar en nuestro sitio web, le recomendamos que lea la política de cookies.

Más de Naltros

Naltros Publireportatge

CaixaForum Tarragona descobreix els processos creatius del pintor valencià Joaquín Sorolla

L'exposició, que es podrà visitar fins al 5 de març de 2017, consta de 123 obres, entre dibuixos, esbossos, notes de colors i teles

Redacció

Whatsapp
El pillet de la platja Oli sobre tela 80,5 x 124 cm. Foto: Museu Sorolla

El pillet de la platja Oli sobre tela 80,5 x 124 cm. Foto: Museu Sorolla

Barca amb la vela desplegada 1895 ? 1897 Llapis carbó sobre paper continu setinat 10,1 x 15,4 cm. Foto: Museo Sorolla

Barca amb la vela desplegada 1895 ? 1897 Llapis carbó sobre paper continu setinat 10,1 x 15,4 cm. Foto: Museo Sorolla

El nen de la barqueta 1904 Oli sobre tela 106,5 x 76 cm. Foto: Museu Sorolla

El nen de la barqueta 1904 Oli sobre tela 106,5 x 76 cm. Foto: Museu Sorolla

Estudi per a

Estudi per a "El bany"1899 Oli sobre tela 72 x 66,5 cm. Foto: Museu Sorolla

Pescadores valencianes 1915 Olei sobre tela 201 x 133 cm. Foto: Museu Sorolla

Pescadores valencianes 1915 Olei sobre tela 201 x 133 cm. Foto: Museu Sorolla

‘Apunts a la sorra’ és el títol de l’exposició que fins al 5 de març de 2017 es pot visitar al CaixaForum Tarragona. Es tracta d’una mostra que vol descobrir al gran públic, a través d’un total de 123 obres –entre dibuixos, notes de color i grans teles– una faceta de dibuixant poc coneguda de la valuosa producció del pintor valencià.

Considerat un dels noms essencials de la pintura espanyola, Joaquín Sorolla (València, 1863 - Madrid, 1923) va dedicar bona part de la seva obra al mar, paisatge on va passar bona part de la seva infància i adolescència.

‘Sorolla. Apunts a la sorra’ mostra un aspecte poc conegut de la seva producció: els dibuixos que feia a l’aire lliure com a exercici artístic despreocupat, i que sovint acabaven inspirant les seves pintures. El pintor "utilitzava els esbossos per familiaritzar-se amb els personatges i captar la lluminositat de cada instant". Per aquest motiu, al llarg del recorregut de l’exposició es poden veure no només les pintures definitives, sinó també alguns esbossos preparatoris traçats a carbó, que mostren les idees que després van servir per inspirar alguns dels seus olis més coneguts.

La mostra contraposa dibuixos i notes de color amb alguns dels olis més coneguts del pintor valencià, i d’aquesta manera permet una aproximació diferent a la seva pintura. Així, es descobreixen aspectes nous en les seves grans obres i es ressegueixen els passos que feia des de les primeres línies o impressions fins als detalls finals dels llenços.

El seu dibuix complementa la seva pintura, com ho fan les conegudes "notes de color" a l’oli. L’exposició evidencia també, atesa la rellevància que el mar i la platja van tenir en la pintura i en la mateixa vida de Joaquín Sorolla, que qualsevol aproximació a la seva producció ha de partir dels nombrosos dibuixos consagrats a aquest entorn.

Es tracta de l’exposició més completa que s’ha dedicat mai a aquest aspecte de l’obra de l’artista, gràcies a la selecció feta a partir de la col·lecció de més de 5.000 dibuixos que conserva el Museo Sorolla.

Les obres de la mostra, la majoria de les quals no havien estat exposades mai abans, provenen de l’arxiu de la col·lecció del Museo Sorolla –situat al domicili on l’artista va viure durant els seus últims anys de vida–, menys una que ha estat cedida per un col·leccionista privat.

La mostra es divideix en cinc grans àmbits: El treball al mar; Barques i bous; Dones del mar; L’alegria de l’aigua i Elegants a la platja.

El primer tema mostra la passió que el pintor valencià sentia per captar la feina que els pescadors portaven a terme a la platja o la construcció de barques i petits vaixells. El segon, corresponent amb la plenitud de l’estil de Sorolla, detalla paisatges de bous que tiren de les embarcacions de la jornada, recordant la duresa viscuda arran del mar. El tercer posa l’accent en la concepció que el pintor tenia de les dones que treballaven al voltant de la indústria pesquera, sense oblidar la seva faceta de mares i esposes.

La quarta temàtica proposa un viatge fins a 1900, mostrant personatges alegres que es fusionen amb la sensualitat de la platja, incloent-hi infants jugant. Unes imatges d’alegria i d’innocència que Sorolla contraposa amb les feixugues tasques que desenvolupen els adults. Finalment, el cinquè àmbit s’allunya de la costa llevantina per endinsar-se en l’alta burgesia que estiuejava a principis del segle XX al nord de la Península. En aquestes obres s’hi poden veure famílies de la burgesia de la Belle Èpoque gaudint de les platges del País Basc (Sant Sebastià, Biarritz o Zarautz).

L’art dels segles XIX i XX

Dins la seva programació cultural, l’Obra Social "la Caixa" presta una atenció especial a l’art dels segles XIX i XX. El pas entre aquests dos segles és un dels moments especials en el desenvolupament de la sensibilitat contemporània, i en aquest sentit esdevé una època determinant per entendre la nostra cultura actual.

Emmarcat en aquest moment especial en la història de l’art, Joaquín Sorolla representa un dels noms essencials de la pintura espanyola, i per això l’entitat es complau a poder presentar una exposició que ens descobreix aspectes nous de la seva producció que ajuden a ressaltar la seva importància.

Temas

  • NALTROS

Lea También