Este sitio web puede utilizar algunas "cookies" para mejorar su experiencia de navegación. Por favor, antes de continuar en nuestro sitio web, le recomendamos que lea la política de cookies.

'El Petitet': una història rodona amb la rumba com a gran fil conductor

Estrena a les cartelleres. A partir d’aquest cap de setmana es pot veure el documental sobre Joan Ximénez, gitano català i percussionista de Gato Pérez, que va prometre a la seva mare al llit de mort portar la rumba al teatre

Neus Bonet

Whatsapp

Carles Bosch ho ha tornat a fer! Després d’un Balseros  (2002, nominada a un Òscar com a millor pel·lícula documental un any després) que ens va obligar a posar-nos davant del mirall en l’èxode de milers de cubans que fugien de l’illa perseguint el sempre ensucrat somni americà, ens va colpir després amb Bicicleta, Cullera, Poma (2010 i guanyadora d’un Goya), un retrat de l’Alzheimer narrat en la primera persona de l’expresident de la Generalitat, Pasqual Maragall. Un dels documentals difícils d’oblidar. Una història que va commoure i emocionar narrada amb el mestratge del company periodista i documentalista Bosch. I ara, amb el documental El Petitet, ho torna a fer. 

Aquest cap de setmana és a les cartelleres aquest documental. La història de Joan Ximénez Valentí, gitano català, fill de Ramón el Huesos, un dels primers palmeros de Peret, i percussionista de Gato Pérez, de complir una promesa feta a la mare al llit de mort: portar la rumba al teatre.

Joan Ximénez, fill d’un ‘palmero’ històric de Peret, que es va plantejar portar la rumba al Liceu. FOTO: Verkami

Fa uns dies a la preestrena que es va fer al Liceu a Barcelona l’entusiasme va ser majúscul i la combinació, gairebé explosiva. Cinema documental, al Liceu i amb rumba. Què podia fallar? Res. Però no és només això. 

Scott Rensberger, reporter gràfic i un dels periodistes més reconeguts i guardonats dels Estats Units, diu: «En el periodisme, una bona història ho és absolutament tot». I ho és, diu, per molt que disposem de noves eines i de noves tècniques, de noves formes de producció i de publicació, i per molt que ens dediquem a qualsevol de les noves modalitats de periodisme. «Ser periodista», insisteix Rensberger, «és explicar històries. Perquè les històries són el vehicle més potent del món: són el que permet lligar caps i connectar-nos».

Per Rensberger, una bona història és la que afecta el cap, el cor o la butxaca, independentment de la tecnologia que s’utilitzi, dels filtres, de les aplicacions i de les eines. «Sempre hi haurà necessitat de bones històries». I aquí és on en Carles Bosch n’ha trobat una de les bones amb el somni d’El Petitet

Al cap i a la fi, una bona història és, finalment, el resultat d’haver experimentat, d’haver pensat maneres diferents de contar històries i en això Bosch excel·leix. I una bona història és la que emociona i la d’El Petitet ho fa. Si a tot això li afegeixes la rumba com a gran fil conductor, la història ja és completament rodona. Es va endur el premi del públic al festival Doc’s d’aquest any i crec que no serà l’únic. 

Periodista. Degana del Col·legi de Periodistes de Catalunya, Neus Bonet va començar la seva trajectòria a Ràdio Salou i Ràdio Reus. Ha treballat a la Cope, Ràdio 13, el ‘Diari’ i Ona Catalana. Ha dirigit i presentat diversos programes de Catalunya Ràdio i els informatius més emblemàtics d’aquesta emissora. En l’actualitat presenta el Catalunya Migdia del cap de setmana. 

Temas

Comentarios

Lea También