Este sitio web puede utilizar algunas "cookies" para mejorar su experiencia de navegación. Por favor, antes de continuar en nuestro sitio web, le recomendamos que lea la política de cookies.

El llenguatge universal, amb música antiga, torna a Poblet

Jordi Savall va tornar a liderar un certamen amb un altíssim nivell. 2.000 espectadors van ser fidels a un esdeveniment memorable

Joan Boronat

Whatsapp
Jordi Savall (primer per l’esquerra) va ser l’artífex d’aquest festival de música antiga celebrat a Poblet. Foto: Joan Boronat

Jordi Savall (primer per l’esquerra) va ser l’artífex d’aquest festival de música antiga celebrat a Poblet. Foto: Joan Boronat

Els tres dies de Festival de Música Antiga, en la seva cinquena edició, han portat fins a Poblet més de 2.000 espectadors, del país i de fora, molts d’ells fidels a la cita musical anual, de gran nivell internacional, liderada per l’insigne mestre Jordi Savall, tan implicat a l’hora de donar a conèixer al món meravelles musicals sovint abandonades en la foscor de la indiferència i de l’oblit.

Una foscor «que sumeix en el silenci el monestir de Poblet, quan enfosqueix, només esquinçat, aquests tres dies, per la música de Jordi Savall» va manifestar divendres el pare abat de Poblet, Octavi Vilà, en la breu presentació del Festival, abans de l’inici del primer concert, per afegir que «aquesta programació ens permet, a través de la música, aixecar les barreres de les incomprensions i els recels».

Enguany, el Festival ha posat l’accent en la música i humanisme com a nexes d’unió entre cultures i religions, amb la novetat que, prèviament, es van celebrar taules rodones en què dues persones van raonar al voltant del contingut de cada concert, esdevenint alhora un espai i moment per a la reflexió serena.

Precisament, abans de l’espectacle d’ahir a la nit, que va tancar el programa d’enguany, el procurador general de l’orde del Cister i monjo de Poblet, Lluc Torcal, va parlar amb l’historiador Ricardo Garcia Cárcel, sobre la Reforma i la Contrarreforma.

Savall (al centre de la imatge) i la resta de músics saluden el públic durant el concert de divendres a la plaça del monestir. Foto: Joan Boronat.

Erasme i Luter

El tercer concert, igual que el de dissabte, va tenir com a escenari la nau gòtica de l’antic dormitori dels monjos, amb totes les localitats plenes. 

El d’ahir, Erasme & Luter, de 18 peces, va girar entorn de l’humanista i el reformador, precursors del protestantisme, interpretat pels músics i veus de la Capella Reial de Catalunya i Hespèrion XXI, dirigits per Jordi Savall, amb els actors –una altra novetat d’enguany– Lluís Soler i Jordi Boixaderas, com a recitadors de textos. 

El dissabte el propi Jordi Savall i l’assagista i poeta Ramón Andrés van ser els protagonistes de la taula rodona que precedí el concert, parlant de ‘Cultura i Societat; l’esperit d’Europa’.

A la nit, l’espectacle Tots els Matins del Món. Diàlegs barrocs: la gràcia o la follia va ser una visita musical que fa un recorregut a la França barroca de Marais, Couperin, Lully i Sainte-Colombe. Va ser executat, llevat del clavecí, amb instruments de corda, com les violes de gamba baixa de 7 cordes i la tiorba (instrument semblant al llaüt barroc).

A diferència dels dos espectacles posteriors, el concert inaugural d’aquesta cinquena edició del Festival de Música Antiga de Poblet tingué com a escenari la plaça oberta, amb les impressionants torres i la façana barroca de la basílica, com a teló de fons, en una nit encalmada però fresca.

A la taula rodona van intervenir Edgar Garriga i Jordi Jara, dos joves representants de l’ONG Proactiva Open Arms, que van explicar les seves experiències en la recollida i salvament de refugiats, així com  les actuacions de les màfies, tot reflexionant sobre les esperades respostes de les administracions europees.

Nombrós públic va seguir molt atentament el concert de dissabte, a l’antic dormitori dels monjos. Foto: Meritxell Roselló.

Memorable

En el concert Ibn Battuta, el viatger del temps, amb l’actriu Sílvia Bel, com a recitadora de textos, Savall va dirigir un viatge musical amb la participació de músics invitats de la Xina i els músics d’Herpèrion XXI provinents de Síria, Armènia, Grècia i Turquia a través dels països i les cultures que conformen la segona part del viatge del musulmà Ibn Battuta. 

Va ser la força expressiva de les meravelloses músiques de l’època, sense pausa que trenqués l’encant, però amb aplaudiments desfermats al final, per atorgar-li el  certificat de memorable.

Temas

Comentarios

Lea También