El Seguici Popular de Tarragona creixerà aquesta propera Santa Tecla amb una parella de nanos de nova creació. Es tracta de dues figures castelleres que representaran la Colla Jove Xiquets de Tarragona i que sortiran al carrer de la mà de l’Associació de Portants dels Nanos Nous. La nova parella es presentarà en el marc de les Festes de Santa Tecla. És una iniciativa impulsada conjuntament amb l’Associació d’Amics de la Colla Jove (AACJ).
Les dues associacions també tenen previst estrenar la corresponent versió infantil, ja de cara al 2026, per completar la totalitat del projecte que compta amb el vistiplau de la Comissió Assessora del Seguici Popular. Els dos nous nanos han estat dissenyats per l’artista i membre de la Colla Jove Isma Martínez, mentre que la seva creació correrà a càrrec de l’escultora referent del Seguici Popular tarragoní Àngels Cantos.
La iniciativa comptava des de l’inici amb la contribució de la Colla Jove, que havia aprovat una partida per a sufragar les despeses. Però el projecte ha despertat l’interès de les administracions i empreses. La producció de les quatre figures comptarà amb el suport de la Diputació i de Repsol.
Pel que fa al vestuari de les peces, l’empresa Referendum, especialista en roba castellera, hi contribuirà cedint els metres de teixit amb els que es confeccionaran les camises dels nanos per ser fidels al color que llueixen els castellers de la Jove de Tarragona.
La parella s’inspira en dos membres castellers icònics de la Jove, una dona i un home, que volen representar la dualitat de la mateixa Colla. El nano masculí representa el carismàtic Antonio Solé ‘Índiu’, casteller lila que va traspassar el febrer del 2023 després de més de 75 anys fent castells. Solé havia format part de la desapareguda Colla Vella dels Xiquets de Tarragona però també va escriure moltes pàgines d’or de la Jove: va carregar com a segon el primer pilar de 6 i va fer tots els pilars de l’aigua de Sant Magí.
En una voluntat de reivindicar l’evolució de la colla, el personatge femení s’inspira en la figura de la jove castellera Montse Prats, amb camisa des de petita i que també ha fet gran la història lila. Fou la primera acotxadora dels castells de 9 d’una colla tarragonina i descarregà els primers pilars de 8 amb folre i manilles; amb plena implicació fins a la seva maternitat. Poc després de ser mare, va reprendre l’activitat i va descarregar el 3 de 10 amb folre i manilles al passat Concurs de Castells.
Un projecte conjunt
Núria Trullàs, presidenta de l’Associació d’Amics de la Colla Jove, ha explicat que l’entitat «ha estat sempre una part activa del teixit associatiu tarragoní, fent pinya dins i fora de les places castelleres, dinamitzant la vida social, cultural i festiva de la ciutat». Julián Ramos, president de l’Associació de Portants dels Nanos Nous, ha recalcat que es tracta d’un anunci «important i especialment rellevant, donat que fa 35 anys que no s’incorporaven nous elements a la família dels Nanos Nous».