Ebre

Amposta

Una línia de camins de guarda protegirà tot el delta de l'Ebre

La Generalitat ja ha executat dos trams a l'interior de la badia dels Alfacs, i treballa en els recorreguts del Fangar, la zona frontal i les ribes del riu Ebre

Visita a l'actuació realitzada a la guarda dels Alfacs, per part de representants de la Generalitat, entre els quals el secretari de Transició Ecològica, Jordi Sargatal.
Joan Revillas

Creado:

Actualizado:

La protecció del delta de l’Ebre amb camins de guarda, prevista inicialment a l’interior de les llacunes i de les badies dels Alfacs i el Fangar, s’ampliarà també a tot el frontal (als termes de Deltebre i Sant Jaume d’Enveja) i a les ribes del riu Ebre. La Generalitat treballa d’acord amb l’Estat i de forma consensuada amb els ajuntaments del territori per donar forma a aquestes línies de protecció de la zona de la desembocadura de l’Ebre davant de la previsió de la pujada del nivell de mar i una major virulència dels temporals, pels efectes del canvi climàtic. Així ho ha donat a conèixer el Departament de Territori, en una visita aquest dijous a les obres ja executades de la primera i segona fase de la guarda dels Alfacs, per part del secretari de Transició Ecològica, Jordi Sargatal.

Actualment, gairebé està enllestida la fase 1 i 2 de construcció i s’han completat 10 dels 15 quilòmetres del traçat d’aquesta guarda. S’ha incrementat la cota fins a 1,2 metres per damunt el nivell del mar per evitar l’entrada de l’aigua marina emprant com a material els propis de la zona o externs amb molt poc impacte, i buscant la màxima integració paisatgística en aquest entorn natural protegit.

Ara s'ha començat a treballar en la redacció de la tercera fase del projecte per convertir tot el traçat de la guarda, des de la Ràpita al Trabucador, en un carril bici. "Tot plegat contribuirà a reforçar la protecció d’aquesta zona contra la pujada del nivell del mar, minimitzant els efectes de la salinització i la pèrdua de terres de conreu, al mateix temps que reforçarà el valor paisatgístic del Delta», ha remarcat Jordi Sargatal.

S’espera que entre maig i juny del 2026 el projecte estigui redactat i, a partir d’aquí, es pugui licitar l’obra a finals d’any per començar els primers treballs el 2027. Aquesta fase suposarà una inversió d’uns 8 milions d’euros.

«Estem avançant moltíssim i encara hem d’avançar més», ja que es continua treballant amb el Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic per «fer que els projectes que hi havia de protecció del Delta, el de la Taula de Consens, el de la Generalitat i el de l’Estat, es converteixin en un», ha afirmat el secretari de Transició Ecològica.

Fins ara el Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica ha invertit més de 9 milions d’euros en obres per millorar la subsidència del delta de l’Ebre. A més de les dues primeres fases de la guarda dels Alfacs (6,6 milions d’euros), també s’han completat les guardes de protecció de les basses interiors del Delta (2,7 milions) que han permès actuar sobre uns 58.500 metres de les basses dels hemideltes dret i esquerre. En concret, a la llacuna del Canal Vell i a la Tancada, l’Encanyissada i l’illa de Buda.

D'acord amb els ajuntaments

A aquestes actuacions, se sumaran noves guardes al llarg de tot el Delta i el riu Ebre per completar la protecció de l’espai. A més de la ja prevista a l’interior de la badia del Fangar, es treballa amb els ajuntaments de Deltebre i Sant Jaume d’Enveja per definir una línia de guarda al llarg del frontal del Delta; una actuació que s’ha de sumar a les ja contemplades en els plans per evitar els efectes de la regressió que pateix la zona, com ara l’adequació de dunes i el creixement de platges amb l’extracció d’arenes submergides.

Així mateix, també es planteja recréixer els actuals camins de sirga que hi ha a les dues ribes del tram final del riu Ebre, com a elements de protecció. Tot plegat, en zones fora ja del domini públic marítim-terrestre, del què té la competència l’Estat.

La Generalitat ho està treballant amb els ajuntaments i la previsió és tenir el projectes preparats per executar-los a partir de 2027. «Hi ha estudis que assenyalen que és necessari actuar més enllà de les badies i l’actual Govern ha volgut donar un impuls potent a la protecció del Delta», ha explicat el director dels serveis territorials del Departament de Territori a les Terres de l’Ebre, Miquel Alonso.