Acaba la restauració i conservació de més d’un centenar de peces d’art del monestir de Poblet

Entre elles hi ha dos escuts del segle XIV. Totes s’han lliurat les darreres obres al recinte

| Actualizado a 01 diciembre 2022 12:12
Se lee en minutos
Para guardar el artículo tienes que navegar logueado/a. Puedes iniciar sesión en este enlace.
Comparte en:

La col·lecció d’obres d’art propietat del Reial Monestir de Santa Maria de Poblet ja llueix completa al Museu i a les sales d’exposicions, un cop finalitzats els treballs de restauració i conservació duts a terme per la Diputació de Tarragona, a través de la Unitat de Conservació i Restauració de Béns Culturals.

Avui dijous ha tingut lloc el lliurament de les darreres peces restaurades, dos escuts del segle XIV, amb què es dona per acabada la intervenció al conjunt d’obra pictòrica, escultòrica i d’orfebreria, formada per un centenar d’obres.

A més, des d’avui el Monestir de Poblet acull l’exposició Temps de colors i emblemes a la Corona d’Aragó. La recuperació de dos pavesos del Reial Monestir de Poblet, una mostra que permet veure de prop aquests escuts medievals, que n’explica el context històric i que apropa l’espectador el procés de restauració que s’ha seguit per poder recuperar aquestes peces inèdites de gran valor històric.

La presidenta de la Diputació de Tarragona, Noemí Llauradó, i l’abat de Poblet, Octavi Vilà, han encapçalat l’acte d’inauguració de l’exposició, durant el qual s’ha simbolitzat el final del projecte de restauració i conservació de la col·lecció d’obres d’art i s’ha refermat el suport de la Diputació de Tarragona al monestir cistercenc de la Conca de Barberà.

Durant la seva intervenció, la presidenta de la Diputació de Tarragona ha destacat «la gran tasca feta des de la Unitat de Conservació i Restauració de Béns Culturals de la institució, que ha permès tornar l’esplendor a unes peces de gran valor històric que formen part del patrimoni del Monestir de Poblet i que alhora són un patrimoni de tothom».

A més, ha ressaltat que «el suport i col·laboració de la Diputació amb el Monestir de Poblet és continuat i engloba múltiples àmbits», tal com s’ha fet palès en projectes tan rellevants com la reforma del museu, la creació del centre de Visitants de Poblet, la celebració de l’Any dedicat a Eduard Toda o la recent millora de la carretera entre Vimbodí i el monestir.

Durant l’acte, la presidenta Noemí Llauradó també ha lliurat els documents dels treballs de catalogació i de restauració a l’abat Octavi Vilà. D’altra banda, la comissària de l’exposició i responsable de la Unitat de Conservació i Restauració de Béns Culturals de la Diputació, Carme Clemente, ha encapçalat amb les seves explicacions la visita guiada a aquesta mostra.

Més de 100 peces d’un gran valor patrimonial

La Unitat de Conservació i Restauració de Béns Culturals de la Diputació de Tarragona ha estat l'encarregada de dur a terme el projecte de conservació, restauració i documentació de la col·lecció d'obres d'art.

La col·lecció restaurada es classifica en obra pictòrica, obra escultòrica i orfebreria. Es tracta d'un fons d'art compost per un centenar de peces propietat del Monestir de Poblet, fruit de donacions o de fons propi. Conté objectes litúrgics d'orfebreria, peces d'alabastre i de vidre, taules pintades, pintures sobre tela i metall, escultures de fusta i ivori, entre d'altres.

Un conjunt de gran singularitat històrica i artística, d'entre les quals destaquen els dos pavesos de fusta amb pergamí policromat d'època medieval i la talla excepcional del crist d'ivori, una de les poques mostres d’escultura barroca a l’Estat que es pot visitar al Museu del Monestir de Poblet.

Exposició ‘Temps de colors i emblemes a la Corona d’Aragó’

L’exposició convida a contemplar els pavesos del monestir de Poblet, amb més de 600 anys d’antiguitat, un cop acabats els treballs de conservació i restauració.

Es tracta de dues peces inèdites: escuts funeraris nobiliaris, amb representació heràldica, que, pel seu cromatisme es creu que un podrien correspondre a la corona catalanoaragonesa i l’altre, al regne de Navarra. A Catalunya i Balears només hi ha tres conjunts més de pavesos de similars característiques.

La mostra explica el context històric de les peces, en detalla les alteracions sofertes, la complexitat dels tractaments realitzats i, mitjançant les noves tecnologies, ensenya la reconstrucció virtual en 3D del suposat aspecte original de les obres.

Tota la informació de l’exposició a https://www.dipta.cat/exposicions/tempscolors.

Comentarios
Multimedia Diari