Any Gaudí
Riudoms dona veu a Gaudí en una exposició que revela els sons que van marcar l’arquitecte
La Casa Pairal Gaudí acull fins al 28 de febrer una mostra immersiva de Josep Cerdà que explora l’univers sonor que va inspirar el geni modernista
L'exposició es pot visitar fins al 28 de febrer.
Les golfes de la Casa Pairal Gaudí de Riudoms s’han convertit en un espai d’exploració sensorial amb la inauguració de l’exposició Món sonor i sons de Gaudí, un dels actes destacats de l’Any Gaudí al municipi. La mostra es pot visitar els caps de setmana fins al 28 de febrer,
L’artista i investigador Josep Cerdà —doctor en Belles Arts, catedràtic emèrit de la UB i director del màster d’Art Sonor— signa aquesta proposta que aprofundeix en un vessant poc habitual de l’estudi gaudinià: el seu univers auditiu. L’exposició planteja una pregunta essencial: més enllà del que Gaudí veia o tocava, què escoltava? I com van influir aquells sons en la seva manera de concebre l’arquitectura?
Per donar resposta, la mostra presenta set peces escultòriques de dimensions que oscil·len entre els 70 centímetres i els 2,30 metres, cadascuna de les quals emet un so intern enregistrat per Cerdà i el seu equip. Els visitants poden reconèixer paisatges sonors que formen part de l’imaginari riudomenc, com les processons de Setmana Santa, les campanes de Sant Jaume, els Diables de Riudoms o els sons del mar i el vent del Baix Camp. També s’hi inclouen elements sonors vinculats a la biografia de Gaudí, com els calderers o els castellers.
L’obertura de l’exposició va comptar amb la presència d’una delegació xinesa encapçalada per la cònsol general de la República Popular de la Xina a Barcelona, Meng Yuhong, acompanyada de la cònsul Zhang Yan, el vicecònsul Wang Zixuan i estudiants xinesos del mateix Cerdà. L’artista, que actualment reparteix la seva activitat entre Catalunya i la Xina, ha consolidat en aquest context un pont cultural que també es va fer visible a Riudoms.
La mostra es pot visitar de manera gratuïta a la Casa Pairal Gaudí (raval de Sant Francesc, 14). L’horari és els dissabtes de 18 h a 20 h i els diumenges d’11.30 h a 13.30 h, sense necessitat de reserva prèvia.