Reus

Serveis funeraris

Contraofensiva del gremi de funeràries a la irrupció de FuneCamp, que aplica tarifes "un 30% més barates"

L’Associació d’Empreses de Serveis Funeraris de Catalunya (Asfuncat) posa en dubte la viabilitat econòmica de l’ens públic i alerta del risc de competència deslleial, en una conferència a la Cambra de Comerç de Reus

El crematoride Reus és administrat per FuneCamp

El crematoride Reus és administrat per FuneCampALFREDO GONZÁLEZ

Ot Broch
Publicado por

Creado:

Actualizado:

En:

La posada en marxa de FuneCamp, la funerària pública del Camp de Tarragona impulsada pels ajuntaments de Reus, Salou, Vila-seca i Constantí, ha despertat la reacció del gremi d’empreses funeràries catalanes. El servei supramunicipal ofereix tarifes un 30% més econòmiques que el preu mitjà dels serveis funeraris de Catalunya. «Totes les empreses tenim molt ben estudiats els nostres costos. Cap empresa pot fixar tarifes per sota dels seus costos reals i, en cas que aquestes pèrdues s’assumissin amb diner públic, s’incorreria en una situació de competència deslleial», ha expressat el president de l’Associació d’Empreses de Serveis Funeraris de Catalunya (Asfuncat), Josep Maria Mons, durant la presentació de la memòria del sector funerari del 2024, celebrada a la Cambra de Comerç de Reus.

Per això, el portaveu de les funeràries catalanes considera que, si FuneCamp «és capaç de tenir viabilitat econòmica aplicant tarifes un 30% més barates», caldrà observar-ne el funcionament de prop: «El que hem de dir és que vigili, perquè nosaltres anirem a veure com s’ho poden fer». Amb tot, Mons ha assegurat que l’entrada de nous actors comFuneCamp «és un fet normal en un mercat lliure» i ha recordat que Asfuncat està integrat per empreses privades, públiques i mixtes.

El punt clau és que FuneCamp ofereix tarifes unificades que inclouen tots els serveis essencials -com el trasllat, el fèretre o la tramitació administrativa-, mentre que en moltes funeràries privades aquests conceptes es cobren per separat. L’ens públic ofereix serveis bàsics des de 1.800 euros i serveis complets amb incineració al voltant dels 2.800. En contrapartida, el preu mitjà dels serveis funeraris a Catalunya se situa entre 3.000 euros en el servei bàsic i 4.300 amb incineració, segons un estudi de la Diputació de Barcelona.

Mons ha remarcat que no podrà valorar l’impacte de FuneCamp, que es va posar en funcionament el juny d’aquest any, fins que les dades del 2025 no estiguin disponibles. Amb tot, no tanca les portes que la l’empresa pública pugui adherir-se a Asfuncat, “tal com va fer històricament l’empresa municipal de Reus, Gestió Funerària Reus SA (Gesfursa)” i actualment integrada dins de FuneCamp.

De fet, Reus és soci majoritari i seu operativa de Funecamp. «Si aquesta nova societat compleix els nostres estatuts i sol·licita entrar, com qualsevol altra empresa pública o privada, pot formar part de l’associació», ha tancat Mons.

Rèplica de l'Ajuntament de Reus 

Fonts municipals recorden que FuneCamp desenvolupa una activitat econòmica de mercat i que, com a empresa pública, "està obligada a complir els principis d’estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera" que estableix la legislació vigent: «Les tarifes s’ajusten als costos reals, garantint la viabilitat econòmica i la qualitat dels serveis prestats", assenyalen. Amb tot, recorden que FuneCamp ofereix un servei públic, "i que per tant les seves tarifes no responen a lògiques de guany empresarial", sinó a criteris "d’equilibri econòmic i d’interès general".

tracking