Llengua
Reus s’adhereix al Pacte Nacional per la Llengua: “El català ha de ser un trampolí d'oportunitats professionals”
L’alcaldessa Sandra Guaita i el conseller Francesc Xavier Vila han rubricat la incorporació de la ciutat al Pla, que vol reforçar l’ús social de la llengua

Conseller i alcaldessa han formalitzat l'ashesió al Pla aquest dijous.
Reus s’ha adherit aquest dijous al Pacte Nacional per la Llengua, impulsat pel Departament de Política Lingüística de la Generalitat, en un acte celebrat al consistori i que ha comptat amb la presència del conseller Francesc Xavier Vila i de l’alcaldessa Sandra Guaita. D’aquesta manera, han rubricat la moció aprovada pel ple municipal, que reafirma el compromís de la capital del Baix Camp amb la promoció i ús social del català com a eina de cohesió social.
El Pacte Nacional per la Llengua, signat el passat mes de maig , té com a objectiu garantir que el català continuï sent una llengua present i viva en tots els àmbits socials, culturals i econòmics. “Ens marquem uns objectius molt ambiciosos d'aquí a l'any 2030. Una de les característiques del Pla és que la política lingüística tingui una empenta municipal”, ha apuntat el conseller Vila, després de signar l’adhesió de Reus al Pacte, i ha afegit que el paper dels ajuntaments és determinant per garantir que el català continuï sent una llengua compartida, viva i útil”.
Entre les fites que fixa el Pla, s'hi inclou fer créixer en 600.000 el nombre de parlants actius, reforçar el model educatiu i universitari, garantir l’oficialitat plena de la llengua a les institucions públiques i a les empreses, impulsar-ne l’aprenentatge entre les persones adultes i fomentar el compromís social amb el català com a bé comú. En aquest escenari, Reus hi contribuirà desplegant polítiques locals locals de foment d’ús del català,en coordinació amb el Consorci per a la Normalització Lingüística.
En aquest sentit, l’alcaldessa de Reus, Sandra Guaita, ha destacat que “Reus vol ser referent en la defensa i promoció de la nostra llengua” i ha assegurat que el català és “una eina cultural i d’identitat molt important, però també un instrument de cohesió social i d’oportunitats professionals per a la ciutadania”. La cap del govern municipal ha subratllat la importància que el català sigui “útil” a la ciutat com a porta d’entrada a noves oportunitats professionals: “Volem que totes les persones de la nostra ciutat, des de ben petites fins que són adultes, tinguin les mateixes oportunitats; i el català, com a eina de cohesió social, és un gran trampolí”.
Com hi podrà contribuir Reus?
Abans de la signatura, el conseller ha estat rebut a l’Ajuntament per l’alcaldessa i altres membres del govern municipal, ha visitat la planta noble del Palau Municipal i ha signat al llibre d’honor. El Pacte Nacional per la Llengua reconeix els ajuntaments com a agents clau a l’hora de desenvolupar “plans municipals d’impuls del català, introdueixin clàusules lingüístiques en la contractació pública, garanteixin la formació del personal, promoguin cursos i activitats de sensibilització i treballin amb el teixit comercial, educatiu, associatiu i cultural per fer de la llengua un instrument real de convivència i d’oportunitats”. La Generalitat preveu línies de suport econòmic específiques perquè els consistoris puguin desplegar aquesta política lingüística sobre el terreny.