<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-THKVV39" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Whatsapp Diari de Tarragona

Para seguir toda la actualidad desde Tarragona, únete al Diari
Diari
Comercial
Nota Legal
  • Síguenos en:

Reus guanya aigua de boca amb un nou sistema de potabilització

Permetrà extreure aigua de la mina del barri Fortuny per a unes 7.000 persones al dia

13 marzo 2025 11:32 | Actualizado a 13 marzo 2025 12:33
Se lee en minutos
Participa:
Para guardar el artículo tienes que navegar logueado/a. Puedes iniciar sesión en este enlace.
Comparte en:

Reus compta amb una nova font d’aigua potable. Es tracta de la mina del Barri Fortuny, la qual a partir d’una planta potabilitzadora permetrà que es pugui extreure aigua de boca per a unes 7.000 persones al dia, quan es tracta d’un any amb normalitat hídrica (és a dir, sense sequera).

Aquest projecte, impulsat per l’Ajuntament a través d’aigües de Reus, permetrà guanyar anualment més de 250.000 metres cúbics d’aigua, sempre que no hi hagi sequera. La planta tracta l’aigua de manera que passa a ser d’ús de boca amb totes les garanties sanitàries.

«Per a l’Ajuntament de Reus és una prioritat la diversificació de les fonts d’abastiment i millorar l’aprofitament dels recursos, alhora que treballem la sostenibilitat», remarca l’alcaldessa, Sandra Guaita. De fet, explica, és d’aquesta manera com «es pot plantar cara amb millors condicions l’emergència climàtica i els anys de sequera», com els darrers que ha viscut el territori.

D’on arriba l’aigua que utilitza Reus?

Actualment, la ciutat de Reus compta amb diverses fonts d’aigua, però que amb els darrers anys la complicada situació amb la sequera ha fet que no es poguessin assegurar. Aquesta principalment és la del pantà de Riudecanyes, d’on l’Ajuntament és un dels principals associats, però que assegura l’alcaldessa, Sandra Guaita, que «fa dos anys que ja no hi agafem aigua per la sequera». L’altra pota és el Consorci d’Aigües de Tarragona (CAT), d’on Reus n’és consorciada i d’on ara mateix arriba gran part de l’aigua.

Per a començar a dependre menys d’aquestes dues fonts externes, l’Ajuntament de Reus treballa per a potenciar l’economia circular per a recuperar aigua de mines que hi ha sota la ciutat i així aprofitar al màxim els recursos. De fet, no és el primer projecte que busca la recuperació d’aigua de mines que presenta l’Ajuntament de Reus: ja n’hi ha en marxa en altres ubicacions, com a Bellissens o a la zona de l’aeroport.

La nova planta potabilitzadora

La nova planta potabilitzadora s’ha construït a tocar del Parc de la Festa, al carrer de la Ginesta, i entrarà en funcionament aquesta mateixa setmana. Aquesta nova infraestructura permetrà recuperar 250.000 metres cúbics d’aigua d’ús de boca. El que correspon a abastir d’aigua potable a unes 7.000 persones. Alhora, aquesta nova xarxa també permetrà la recuperació d’aigua no potable i que es destinarà al reg de zones properes. En aquest cas, es calcula que seran uns altres 80.000 metres cúbics d’aigua no potable, que serviran per a regar el Parc dels Capellans, la zona del camí de Riudoms i la zona enjardinada propera a les piscines municipals. Un altre ús que se li donarà serà per a omplir les piscines, amb aigua no apta per a l’ús de boca però degudament tractada.

L’obra també ha previst que la recuperació de l’aigua no potable del minat sigui gairebé del tot autosuficient des d’un punt de vista energètic, ja que la instal·lació de plaques solars que s’hi fa aportaran la major part de l’energia necessària per al seu funcionament. Finalment, la xarxa compta amb un dipòsit que recull l’aigua de pluja a les pistes (bowls) del parc del Lliscament, situat a tocar de les piscines municipals, i on s’emmagatzema en un dipòsit per al seu ús.

Com funciona la planta?

Tal com ha explicat el regidor responsable d’Aigües de Reus, Daniel Rubio, és una planta potabilitzadora que fa el tractament de l’aigua a través d’osmosi inversa: una tècnica que permet l’eliminació amb totes les garanties dels nitrats que, a hores d’ara, hi ha presents en l’aigua de la mina.

Per altra banda, tot el sistema ha estat dissenyat perquè l’aigua potable i la que no ho és no es barregin. S’han construït dos dipòsits diferents i dues xarxes diferents perquè no es puguin contaminar l’una amb l’altra.

El pressupost total dels treballs ascendeixen a vora 500.000 euros (IVA no inclòs), dels quals una bona part han estat subvencionats per l’Agència Catalana de l’Aigua (ACA).

Comentarios
Multimedia Diari