Ebre

Fitur

Tortosa signa l'acord per impulsar la candidatura a Patrimoni Mundial de la Unesco

Tortosa, Palma, Cartagena, Eivissa i Melilla formalitzen a Fitur un conveni per tirar endavant la candidatura transnacional i una ruta europea de les muralles

Els representants a la Fitur de Madrid

Els representants a la Fitur de MadridAjuntament de Tortosa

Creado:

Actualizado:

L'alcaldessa de Tortosa, Mar Lleixà, ha signat a Madrid un conveni de col·laboració amb les ciutats de Palma de Mallorca, Cartagena, Eivissa i Melilla, per impulsar la candidatura que ha de permetre que les respectives fortificacions siguen declarades Patrimoni Mundial per part de la Unesco. La signatura s'ha produït a l'estand de la ciutat autònoma de Melilla, en el marc de la Fira Internacional Turisme (FItur), de Madrid. A més de Lleixà, també han subscrit l'acord l'alcalde de Palma, Jaume Martínez; l'alcaldessa de Cartagena, Noelia Arroyo; l'alcalde d'Eivissa, Rafael Triguero, i el president de la Fundació Melilla Ciutat Monumental, Francisco José Díaz. A més, també han anunciat una propera trobada a Melilla, al març.

"Des de fa més d’un any, Tortosa lidera una candidatura transnacional per aconseguir que les nostres fortificacions siguin declarades Patrimoni Mundial, un reconeixement necessari per situar-nos al mapa turístic internacional", ha recordat Lleixà. Segons l'alcaldessa, esta nova coordinació institucional articularà la proposta que es presentarà davant de la Unesco, així com el comitè científic i tècnic de la candidatura. En este sentit, un dels primers objectius també serà desenvolupar una Ruta de l’Intinerari Cultural Europeu, segons les directrius del Consell d’Europa, dedicada al Sistema Mediterrani de Ciutats i Llocs Fortificats Hispànics com a Patrimoni Mundial de la Humanitat. De fet, el conveni signat també deixa la porta a l’adhesió d’altres ciutats membres.

Al juny del 2025, a Tortosa, les ciutats promotores de la candidatura a Patrimoni Mundial van acordar crear una associació per aconseguir el reconeixement de la Unesco per a les fortificacions hispàniques del Mediterrani. En aquelles jornades, van assistir-hi representants de les diferents ciutats de l'Estat: Cartagena, Palma, Eivissa, Maó, Es Castell, Melilla i Tortosa. També experts internacionals de cinc països: Malta, Algèria, Tunísia, França i Itàlia, en representació d'altres ciutats que podrien sumar-se a la candidatura.

Per la seua banda, el primer tinent d'alcaldia de Cultura, Jordi Jordan, també ha fet una valoració molt positiva de l'acord, just un any després de formalitzar, també a Fitur i amb ell com a alcalde, l'adhesió de la ciutat de Melilla a la candidatura. Jordan ha recordat que Tortosa conserva més de sis quilòmetres i mig de muralles, amb el castell de la Suda i altres recintes com les Avançades de Sant Joan, el castell de Tenasses o els fortins d’Orleans i de Bonet, que ara l’Ajuntament està a punt de restaurar. 

tracking