Camp

Conca de Barberà

L'església vella de l'Espluga de Francolí recuperarà el seu màxim esplendor

L’objectiu és restaurar la nau central. Ja s’ha reconstiuït la comissió i el següent pas és que Cultura faci un estudi

L’església vella vista des de l’església nova. Totes dues es donen la cara a la mateixa plaça.

L’església vella vista des de l’església nova. Totes dues es donen la cara a la mateixa plaça.Cedida

Montse Plana
Publicado por

Creado:

Actualizado:

L’Espluga de Francolí ha fet els primers passos per completar la restauració de l’església vella i que torni al seu màxim esplendor. El temple gòtic, del segle XIII i protegit com a Bé Cultural d’Interès Nacional, és el que s’utilitza actualment. I és que, des del 2018, l’església nova resta clausurada per esquerdes. Tal com relata mossèn Antonio Rosario Jové, rector in solidum de la parròquia i coordinador de la Unitat Pastoral de l’Espluga, l’església vella està en perfectes condicions, però necessita una intervenció a la nau central per «donar la dignitat que li pertoca».

Aquesta és la part del temple que va quedar pendent d’intervenir durant l’última dècada del segle XX. En aquell moment, ja es va constituir la comissió de restauració amb motiu dels 700 anys de l’edifici, el 1997, i es va actuar sobre el presbiteri. Després, la comissió es va dissoldre i, ara, Mn. Antonio ha volgut reactivar la comissió per impulsar la restauració definitiva de l’interior de l’església vella, actuant com a Junta d’Obres del temple gòtic perquè es reiniciï la restauració. «Estic força il·lusionat», expressa.

L’organisme està conformat de perfils heterogenis, amb historiadors, arquitectes, constructors i un picapedrer, a més de membres de l’anterior comissió, així com l’Arquebisbat. «Els rectors hi som durant un temps, però la gent del poble hi és sempre, així que per garantir un manteniment, que hi hagi continuïtat en el projecte, cal la implicació de la gent, i la col·laboració és màxima en aquest poble», recalca Mn. Antonio Rosario.

Ara que la comissió torna a estar activa, el rector explica que el següent pas serà que el Departament de Cultura faci un estudi per determinar actuacions a realitzar. «Com que és un bé protegit, no podem fer res sense el permís de Cultura», recorda.

Interior de l’església vella, amb l’absis ja restaurat.

Interior de l’església vella, amb l’absis ja restaurat.Cedida

L'església nova, l'altre gran repte

Tot plegat avança mentre l’Ajuntament preveu comprar l’antiga Sala Parroquial –per ubicar-hi la nova Llar de Jubilats– i l’església nova –situada a la mateixa plaça– resta clausurada des del 2018 per l’aparició d’esquerdes. Actualment, hi ha obertes negociacions amb l’Ajuntament per a la cessió de l’edifici al municipi per a usos culturals públics. Tal com relata Xavier Lozano, membre del Consell Parroquial de l’Espluga, que l’edifici passi a mans públiques permetria accedir a subvencions per tal d’afrontar els problemes d’assentament de l’edifici. I és que una part de l’església estaria construïda massa prop d’un antiga riera, la qual cosa provocaria inestabilitat i, en conseqüència, l’aparició d’esquerdes.

Els problemes van començar a evidenciar-se el 2013, quan es va limitar l’ús de l’església nova a enterraments i cerimònies d’alta assistència i, la resta d’activitat litúrgica, es va traslladar a l’església vella. La situació es va mantenir fins al gener de 2018, quan es van accentuar les esquerdes a la cúpula dels evangelistes i un informe de la Generalitat va obligar a l’Arquebisbat a clausurar el temple i traslladar tota l’activitat a l’església vella. Tres anys més tard, es va arranjar la coberta sud del transsepte per evitar noves filtracions d’aigua, unes obres finançades a tres bandes: Ajuntament, Diputació i parròquia. A l’espera d’arreglar el problema de fons, s’han instal·lat sensors de moviment que determinaran la velocitat dels moviments estructurals.

Actualment, a l’interior de l’església nova tan sols hi ha els misteris de Setmana Santa. La resta d’elements van ser traslladats, o bé a l’església vella o a magatzems, a l’espera que es resolgui la situació.

tracking