Memòria història
La degradació del Poble Vell continua sense cap calendari de noves actuacions
Del projecte de rehabilitació previst només se'n va executar la primera de les deu fases

L'església de Sant Pere del Poble Vell de Corbera d'Ebre, espai de memòria viva.
El Poble Vell de Corbera d’Ebre, símbol de la memòria de la Batalla de l’Ebre, continua degradant-se sense que hi hagi cap calendari concret per a noves actuacions. L’alcalde de Corbera d’Ebre, Antonio Álvarez, alerta que amb el pas del temps i la inclemència dels fenòmens meteorològics com temporals, pluges i ventades la degradació és imparadable i cal posar-hi fil a l’agulla de forma definitiva per evitar-la.
L’alcalde lamenta que el projecte de rehabilitació, previst en deu fases amb un pressupost de tres milions d’euros, hagi quedat encallat després de la primera intervenció. «Cada cop que plou fort cau un tros del Poble Vell, això ja no es pot aturar», expressa al Diari. Segons Álvarez, «es va fer un projecte que havia de tenir 10 fases. Però només s’ha executat la primera, amb un romanent de tresoreria del COMEBE (Consorci Memorial dels Espais de la Batalla de l’Ebre) i una aportació de Justícia. Es va consolidar un carrer prop de l’església amb pilans de ferro per evitar que les cases caiguessin més. Però aquí s’ha quedat el projecte. No s’ha fet res més».
Ebre
Josep Ollé Sabaté, el tortosí que ha compost el «Te Deum» del Mil·lenari de Montserrat
Marina Pallás Caturla
L’alcalde denuncia que, malgrat les converses amb el Departament de Justícia, «de moment no hi ha diners ni cap acord damunt la taula» per poder tirar endavant noves actuacions que asseguren el futur d’aquest espai de memòria de la Terra Alta.
El Departament de Justícia confirma que la primera fase del projecte de consolidació i rehabilitació del Poble Vell va concloure el 8 de gener de 2025. Les obres van incloure la consolidació d’estructures encara dempeus a la zona de la Foradada i lo Solar, amb atirantats als murs 1, 3 i 4 dels carrers Ferrer i Guàrdia i del Forn; la restauració de paviments de pedra originals i consolidació de paviments de terra amb matxuca elaborada in situ, i la col·locació de tanques de protecció per garantir la seguretat dels visitants.
Tot i que no es descarta l’execució de les fases posteriors previstes o de fer més actuacions, per ara la resta de les fases estan aturades «sine die».
El Poble Vell, declarat Bé Cultural d’Interès Nacional, és un dels espais de memòria més significatius i visitats de les Terres de l’Ebre. Les seues ruïnes, testimonis muts de la destrucció de la Guerra Civil, atrauen cada any milers de visitants. La seua degradació preocupa tant a les institucions locals com a les entitats memorialistes, que reclamen una actuació integral per evitar que el llegat històric es perdi definitivament.
«Està en molt mal estat i cada dia pitjor», insisteix Álvarez, que recorda que el projecte inicial preveia una intervenció global per consolidar carrers sencers i garantir la preservació del conjunt. «Tothom ens diu que sí, però no s’arriba mai a res», lamenta.
Des de l’Ajuntament es mantenen contactes amb el Departament de Justícia, de qui depèn actualment el COMEBE, però segons el batlle no hi ha cap compromís ferm. «Hi anem parlant amb Justícia, però de moment no hi ha diners», explica l’alcalde de Corbera.
La manca de recursos i la indefinició política han deixat el Poble Vell en una situació de vulnerabilitat extrema: cada temporal accelera la caiguda de murs i paviments, i les actuacions puntuals no són suficients per frenar el deteriorament.
El Poble Vell de Corbera d’Ebre és un símbol de la memòria col·lectiva i un espai de gran valor històric i turístic. La seua conservació és clau per mantenir viva la història de la Batalla de l’Ebre. Però sense un pla de rehabilitació global i recursos econòmics estables, el risc de desaparició és cada vegada més real.