Agricultura
Reclamen mesures per la caiguda d’un 40% de la collita de clementines
La Federació de Cooperatives Agràries demana accions per fer front al canvi climàtic i a la falta de relleu generacional

Un grup de treballadors collint cítrics al Montsià, en una imatge d'arxiu.
La Federació de Cooperatives Agràries de Catalunya (FCAC) reclama instruments de suport al Departament d’Agricultura de la Generalitat de Catalunya per la baixa collita de cítrics d’aquesta campanya.
En concret la collita de clementines ha caigut un 40% vers la mitjana de producció dels últims 5 anys i representa un 27% de reducció respecte l’any passat, campanya amb incidència rellevant per la DANA del mes d’octubre. Aquest ha estat un dels temes prioritaris del sector a la Taula Sectorial Agrària dels cítrics, celebrada justament aquest dimecres.
Federico Tarazona, portaveu de cítrics de la FCAC, reivindica al Govern que «cal ajudar a cooperatives i productors davant l’inclement de fenòmens meteorològics extrems, que alteren el cicle fenològic dels cítrics provocant danys greus i una notable reducció de les collites».
A més, Tarazona assenyala que la falta d’incorporació de joves al sector «frena les inversions i la modernització d’explotacions».
L’estrès tèrmic provocat per temperatures excepcionalment elevades a finals de juny va fer caure molts fruits i això ja va condicionar una reducció dràstica del potencial productiu de la campanya.
Posteriorment, a l’octubre, pluges torrencials i inundacions van causar danys estructurals (erosió del sòl, trencament marges, pèrdua sistemes reg) així com asfíxia radicular i aparició de fisiopaties. Aquests episodis van provocar danys del 90% en molts recintes.
En el cas de l’Exportadora d’Agris d’Alcanar, els danys per pluges torrencials han malmès unes 1.000 tones de clemenules, una de les varietats de clementina més estesa i molt sensible a l’excés d’aigua durant la recol·lecció.
Les produccions també mostren una tendència a la baixa perquè les plantacions tenen arbres amb una edat mitjana de 25 anys, de manera que aquests fruiters ja han superat el cicle de màxima producció i els calibres tendeixen a reduir-se. La manca de relleu generacional dificulta les inversions per a la modernització.