Reus

Energia

L’Electra: una cooperativa energètica per impulsar l’autoconsum col·lectiu a Reus

La iniciativa aspira a implicar el teixit associatiu per instal·lar plaques solars en cobertes de locals d’entitats

Plaques solars instal·lades a les teulades d’habitatges, una imatge cada cop més habitualAlba Mariné

Jaume Vich
Publicado por
Jaume Vich

Creado:

Actualizado:

En:

Un grup de 15 persones s’ha constituït com a socis d’una iniciativa pionera a Reus i han donat a llum a L’Electra, una comunitat energètica que s’adreça a persones vinculades a entitats de Reus amb l’objectiu d’impulsar un nou model de producció i ús compartit d’energia renovable. El projecte va sorgir en el marc de la Comunalitat Reus Sud, i ha evolucionat per obrir-se al conjunt de la societat civil de la ciutat. Fins al moment, hi ha 5 col·lectius que ja s’hi han adherit.

«Som una agrupació de persones que ens hem ajuntat per replantejar-nos una nova manera de gestionar l’energia, a través de l’autoconsum compartit, ja que volem decidir què i com fem les coses». Així s’expressa al Diari un dels socis fundadors de la iniciativa, Jordi Guarque. Ell i 14 persones més formen part del grup impulsor, que pretén ampliar la base social – fins a una trentena de socis– i localitzar espais on instal·lar les primeres plaques solars fotovoltaiques. La seva idea és col·locar-les de forma prioritària en cobertes de locals d’entitats, mitjançant cessió o lloguer, però sense descartar naus industrials o de particulars.

La idea sobre la qual bascula la comunitat és apostat per «un model diferent» en la mesura que «no depenguem de grans companyies». «Volem ser nosaltres qui tinguem sobirania en la gestió de l’ús de l’energia», afirma Guarque, que també destaca l’interès per «informar i assessorar de quina manera es poden reduir els costos energètics i com es poden optimitzar l’ús d’energia». La cooperativa es basa en dos objectius fonamentals: facilitar l’accés de la ciutadania a energies renovables i generar un estalvi econòmic compartit. Allò distintiu de la iniciativa és que vol subratllar la xarxa d’entitats de la ciutat. Així, sota aquest paraigües, volen que el teixit associatiu s’impliqui en el projecte, ja sigui acollint plaques o bé beneficiant-se de la reducció dels costos energètics formant-ne part.

Localitzar cobertes

A curt termini, la prioritat és localitzar possibles cobertes. De fet, la cooperativa ja ha fet estudis tècnics d’algunes superfícies, i han conclòs que «no són hàbils», afirma Guarque. Ara bé, cal tenir en compte la normativa en relació a aquestes comunitats. Segons estableix la llei, el punt de producció ha d’estar a dos quilòmetres dels punts de consum, cosa que en el cas de Reus les possibilitat quedarien molt limitades. Així, segons s’ha negociat al Congrés dels Diputats, aquesta distància s’allargaria als 5 quilòmetres.

L’Electra neix a l’entorn de la Comunalitat Reus Sud, que ha funcionat com a acompanyament i assessorament del grup motor, «per estalviar-los temps i avançar el més ràpid possible», afirma Ricard Aragonès, tècnic d’aquesta comunalitat, que té altres projectes en marxa en relació a la sobirania energética. Per a Aragonès, L’Electra té un doble valor: «una alternativa socioeconòmica i a la vegada «una eina per enxarxar les entitats», en tant que es posa l’accent en «l’estalvi col·lectiu».

tracking