El govern de Reus estudia el desplegament d’una moneda local pròpia de la ciutat. El projecte va començar a caminar a finals del 2022, amb la previsió de quedar implantat en un període de dos anys, però encara no està en marxa. Una anàlisi anterior ja va demostrar que la moneda és viable.
L’Ajuntament indica ara al Diari que la iniciativa «no està descartada», però que s’està redactant un nou Pla Local de l’Economia Social i Solidària on «caldrà veure si la de la moneda acaba sent una línia d’acció». En cas que sí, «es treballarà per veure com es pot dur a terme».
Tal com va avançar aquest rotatiu, la concepció inicial de la moneda local de Reus preveia que aquesta comencés a circular a través de les subvencions municipals i funcionés, d’entrada, en format virtual, sense descartar que pogués passar al físic per a salvar la bretxa digital.
Tindria una equivalència d’1 a 1 amb l’euro. Tant el seu nom com el seu reglament es delimitarien en un procés participatiu. La voluntat era que s’estrenés amb una prova pilot per consolidar-la abans d’obrir-la a la ciutadania.
Tot i que hi ha diferents models de monedes locals a altres municipis, la de Reus es va preveure que quedés delimitada a la ciutat i que fos impulsada per l’administració pública a través, inicialment, de la injecció de diners mitjançant subvencions, encara que, en etapes posteriors, seria possible emprar-la, per exemple, per a obra pública.
La moneda local reusenca es recolzaria en l’euro de la següent manera: cada euro que l’Ajuntament aportés quedaria bloquejat i contra ell s’emetria la moneda local, de tal manera que, en qualsevol moment que ho volgués, qualsevol beneficiari de la moneda local podria fer el canvi i tornar a l’euro, encara que no és el desitjat per la filosofia del sistema.
La Sol-Violette o el Bristol Pound
El 2023, l’Ajuntament va aportar xifres: un 70% de l’import de les subvencions que el consistori atorga a empreses i entitats acaba gastant-se fora del municipi. Crear una moneda local serviria per retenir a Reus més part d’aquests diners, «evitar-ne les fugues i fomentar la riquesa de la zona», si no arribant al 100%, sí que «aprofitant el marge de creixement que existeix».
Les dades es desprenien de l’estudi de viabilitat de la moneda local de Reus, confeccionat per l’Observatori de la Moneda Complementària i que va revelar que hi ha espai per a implantar aquest mecanisme.
El que busca l’Ajuntament sospesant la moneda local és que els diners es mantinguin dins del teixit socioeconòmic reusenc. A nivell internacional, Sol-Violette, en Toulouse, o Bristol Pound, a Bristol, són dos referents quant a monedes pròpies.