Els primers ‘Tenorios’ a Tarragona

Maireta i seitó. El drama “Don Juan Tenorio” havia estat un clàssic de la celebració del 2 de novembre dedicada als morts

30 octubre 2020 19:00 | Actualizado a 31 octubre 2020 07:14
Se lee en minutos
Participa:
Para guardar el artículo tienes que navegar logueado/a. Puedes iniciar sesión en este enlace.
Comparte en:

El 31 d’octubre de 1857 era dissabte com enguany. Aquell dia no hi havia funció al desaparegut Teatre Principal, de la Rambla Vella, no perquè existís cap prohibició governativa com ara, sinó «para dar lugar a los ensayos del drama Don Juan Tenorio», peça escrita el 1844 en set quadres pel romàntic José Zorrilla y Moral. Ho explicava el Diario Mercantil de Avisos y Noticias de Tarragona. Es tracta de la primera notícia d’una representació esdevinguda un clàssic de la celebració dels Difunts, perquè l’avantpenúltim i l’últim acte transcorren enmig de panteons, nínxols, cementiris, xiprers, toc de morts, salmòdies i espectres, a Sevilla. L’autor incorporà elements fantàstics i llegendaris, com un sopar macabre, estàtues que reviuen o la visió del propi enterrament.

El Diario de Tarragona la referencia també el 1862 o el 1863, quan el teló s’aixecà el 2 de novembre a les 7 de la tarda, essent inclosa en l’abonament com a funció número 20 de la temporada. El preu de l’entrada era de 3 rals, com els dos dies següents, 3 i 4 de novembre. Hi havia una obertura musical per l’orquestrina del coliseu escènic, mentre que la mitja part s’amenitzava amb un número de ball, denominat Las Macarenas. La funció es devia, doncs, d’acompanyar de música per subratllar certs moments.

Èxit de públic

El dia 5 el Diario inclou la ressenya: «en las noches del 2, 3 y 4 del corriente, se presentó según tradicional costumbre el popular y fantástico drama de nuestro célebre Zorrilla, Don Juan Tenorio. La costumbre, que tanto puede en un pueblo, llevó al teatro en el primero de dichos días a un gentío inmenso: las localidades se hallaban del todo ocupadas, atestados de gente los corredores y hasta los bastidores, llegando la afluencia al extremo de no poder ver la función algunos concurrentes. Durante las dos restantes noches que se ha puesto en escena tan romántica producción, el teatro no se ha visto tan concurrido como la primera, pero sin que por ella haya dejado de tener buena entrada la empresa. En cuanto en su fondo del drama y en su ejecución, nada diremos siendo ya conocido de todos el mérito de la obra del Sr. Zorrilla, y pasada en cuenta la fama de la compañía».

Per tant, 19 anys després de la publicació, la representació de Don Juan Tenorio era considerada un costum tradicional a Tarragona. En una ciutat amb uns 20.000 habitants, la concurrència de públic en dona fe, ja que el Principal havia estat aixecat entre 1820 i 1822, i projectat per Vicent Roig amb 850 localitats.

L’anunci del 3 de novembre de 1864 en aquest rotatiu n’afegeix una completa fitxa: «Orden del mismo. 1. Sinfonía. 2. El sublime drama religioso fantástico, de grande aparato, en verso, dividido en dos partes, y éstas en 7 actos, original del esclarecido escritor don José Zorrilla, y dirigido por el primer actor don José Saez, nominado D. Juan Tenorio. Adornado de cuanto requiere su interesante argumento, como son esqueletos, estatuas, ángeles, sombras, caballeros, justicia, pueblo, etc. etc. Cada acto tiene su título particular. Primera parte. Acto 1º. Libertinaje y escándalo. 2º. Destreza. 3º. Profanación. 4º. El diablo a las puertas del cielo. Segunda parte. Acto 1º. La sombra de doña Inés. 2º. La estatua de don Gonzalo. 3º. Misericordia de Dios y apoteosis del amor. Dando fin con el bailable que lleva por título: La perla de Sevilla, en el que tomará parte la primera pareja Picazo-Girón y cuerpo coreográfico».

El cos de dansa també n’era, doncs, un atractiu. El crític del Diario elogia l’actor José Sáez en el paper de Tenorio i l’actriu Santacana com la novícia Inés, de la qual diu: «creciendo de punto el entusiasmo al final, muriendo como sabe morirse una actriz de fama». Les representacions continuaren any rere any.

L’estada de Zorrilla

Els records catalans de Zorrilla, en què explica l’assistència a actuacions castelleres el 1868, recullen la popularitat assolida pel dramaturg entre la pagesia, assídua a aquestes exhibicions torraires: «aquellas sencillas gentes, que entre Balaguer, Torres, Martí y Folguera, y mil catalanes a quienes por famosos conocían, veían por vez primera a tan extraño desconocido, se preguntaban unas a otras: — ¿Qui és aquest tan petit ab tanta perilla que tothom lo saluda?. No faltaba alguno que respondiera: — És En-Surrilla. Y entonces se sucedían infaliblemente esta pregunta y esta respuesta: — ¿Quin Surrilla? ¿Lo ministre? — ¡Ca... no! Aquest és l’home tan savi que ha fet Don Juan Tenorio. ¡Dios mío! Sólo entre aquellos sencillos campesinos podía dar fama de sabio Don Juan Tenorio al que tan ignara y desatalentadamente le escribió. Pero tales son la gloria y la popularidad».

El 3 de novembre de 1869, un any després que Zorrilla romangués part de l’estiu i l’inici de la tardor a Tarragona, l’anunci al Diario el qualifica com «el príncipe de nuestros poetas». Hi hagué preus especials per a infants i soldats: «Medias entradas para niños y soldados: 1 real».

Comentarios
Multimedia Diari