Ebre

Infraestructures

C-12: aquest gener arrenca a la Ribera la reconversió de l'Eix de l'Ebre en una via de tres carrils

El dia 19 està previst que comencin les obres en el tram entre Móra la Nova i Tivissa, amb una inversió de 8,6 milions d'euros

Cartell que anuncia el proper inici de les obres a la C-12, a Móra la Nova.

Cartell que anuncia el proper inici de les obres a la C-12, a Móra la Nova.Joan Revillas

Maribel Millan López

Creado:

Actualizado:

Aquest 2026 arrenca l’esperada transformació de la carretera C-12 (Eix de l’Ebre) en una via de 2+1 carrils, per tal de millorar-ne la seguretat. El 19 de gener comencen les obres del primer tram, als municipis de Móra la Nova i Tivissa, a la Ribera d’Ebre, mentre que aquest mateix mes es preveu també la licitació del tram entre Amposta i Vinallop (Tortosa), a la coneguda com a carretera de la Carrova. Aquesta actuació s’emmarca en el Programa Carreteres 2+1 que està desplegant el Govern de la Generalitat per a reduir els accidents per xocs frontals, que causen conseqüències molt greus, i millorar la seguretat viària i la funcionalitat en carreteres convencionals de la xarxa catalana.

Una carretera 2+1 és una via convencional de tres carrils amb separadors dels sentits de circulació, en la qual el carril central s’alterna en un sentit i a continuació en el sentit contrari, per tal d’habilitar trams d’avançament segurs per als vehicles. L’ampliació de la via porta associada també la millora dels accessos, camins i la construcció de noves rotondes al territori, segons afirmà la consellera de Territori, Sílvia Paneque, en una visita a Tortosa el passat mes de desembre, en la que anuncià els estudis previs per a la construcció d’un nou pont sobre l’Ebre precisament entre la C-12 i la carretera T-301.

La C-12 és un eix estructurant, que connecta l’interior de les Terres de l’Ebre amb les comarques de Ponent i el Pirineu. El Departament de Territori l’ha inclòs en la seua totalitat, entre Amposta i Lleida, en aquest Programa 2+1, per executar en diverses fases i està treballant en els projectes per actuar en els 134 quilòmetres de l’eix, amb una inversió estimada en 223 milions d’euros. Una reforma anunciada des de l’any 2020, descartant d’aquesta manera un desdoblament de la via (existent ara només al pas per la ciutat de Tortosa).

El primer tram que s’executarà té 3,3 quilòmetres de longitud, des de la intersecció amb la carretera C-44, que connecta amb Tivissa i l’Hospitalet de l’Infant, fins a l’enllaç amb la N-420 a Móra la Nova. Els treballs, amb una inversió prevista de 8,6 milions d’euros, tindran un termini de 12 mesos.

Pel que fa a la licitació del tram de la C-12 entre Amposta i Vinallop, previst també aquest mateix mes de gener, té 8 quilòmetres de longitud, des de la intersecció amb la TV-3443, a Amposta, fins a la intersecció que dona accés a Vinallop. La inversió estimada en aquest cas puja fins als 21 milions d’euros.

El sistema 2+1 incideix en dos factors relacionats amb els accidents frontals: els avançaments inadequats i la invasió del carril del sentit contrari per pèrdua de control o falta d’atenció. I, a més de millorar la seguretat viària, la carretera pot guanyar en fluïdesa de la circulació.

Una característica essencial per a la seguretat viària de les carreteres 2+1 és que disposen d’una separació reforçada dels dos sentits de circulació (pot ser mitjana de formigó, o d’altre tipus), senyalització horitzontal (que pot incloure zebrats centrals, pintura vermella o ressalts) o elements d’abalisament. Aquest model s’inspira en experiències de països capdavanters en seguretat viària com Suècia, i ja s’ha aplicat en trams de la C-55, la C-16, o la C-58, "amb resultats satisfactoris", segons la Generalitat.

tracking