Totes les cartes del dia

19 mayo 2017 19:13 | Actualizado a 21 mayo 2017 17:24
Se lee en minutos
Participa:
Para guardar el artículo tienes que navegar logueado/a. Puedes iniciar sesión en este enlace.
Comparte en:

El monument de Tortosa: mirar al futur

Ens hauríem de posar al cap que el passat és història, que hem de viure el present i, en tot cas, pensar en el futur. Crec sincerament que l’odi, la ràbia, el rancor i la represàlia no porten enlloc. Aquesta anomenada llei de la memòria històrica, de què serveix? Els esdeveniments de fa més de quaranta anys són el passat… mirem al futur, si us plau.

Em vull referir a la polèmica sobre el monument franquista de la batalla de l’Ebre de Tortosa. Quin mal fa al mig del riu? No hi han prou problemes a Espanya, a Catalunya, a cada Ajuntament com per gastar un dineral en fer desaparèixer qualsevol vestigi o record de l’era franquista?

Es va començar a demolir estàtues eqüestres i no eqüestres i bustos del dictador per tot arreu i canviar els noms de centenars d’avingudes, places i carrers de ciutats i pobles de tot Espanya… i encara no n’hi ha prou? No m’interessa la política ni l’entenc, he sobreviscut mitja vida sota el mandat de Franco i n’he vist de tots colors, però penso que ja és hora de deixar en pau els morts d’una vegada. No crec que enlloc del món hagin perdut el temps i diners en voler esborrar la història a pic i pala.

Pau Òdena

(Tarragona)

Doble despropòsit

Una carta semiabandonada sobre una lleixa del costat de l’escala de l’Hotel d’Entitats em va cridar l’atenció. El remitent era el Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya i anava adreçada al Registre Associacions del carrer Santa Anna, números 3-5, 2n, d’Amposta. El primer despropòsit el va cometre la persona que va escriure la carta. El Registre d’Associacions es troba, efectivament al carrer Santa Anna, però de Tortosa. I el segon despropòsit, el carter al confondre l’Hotel d’Entitats amb el Registre d’Associacions. Però el que em sembla més greu és que deixés una carta en una adreça que evidentment no era la que figurava a la carta. A part d’això no tinc constància que Amposta tingui un carrer que es digui Santa Anna. El que hauria d’haver fet el carter és retornar la carta al remitent per adreça incorrecta.

Què pot passar si el contingut de la carta és important? El més probable és que es perdi ja que es pot quedar allí on jo la vaig veure de forma indefinida.

Joan Ferré Verge

(Amposta)

Patines de ruedas

Los primeros patines de ruedas prácticos que se recuerda fueron construidos en el año 1759 por un fabricante de instrumentos musicales belga llamado Jean-Joseph Merlin, con el fin de hacer una entrada triunfal en una fiesta de disfraces que se iba a celebrar en la localidad belga de Huy, a la que había sido invitado. Cada patín tenía solo dos ruedas alineadas en el centro, sustituyendo a la cuchilla habitual de los patines de hielo.

Su exhibición fue un fracaso: realmente causó sensación entrar en la fiesta tocando el violín y patinando, pero al no dominar los patines no pudo frenar a tiempo y fue a impactar contra un espejo. Su invento se fue popularizando poco a poco.

El prototipo actual de cuatro ruedas fue patentado por el neoyorquino James L. Pimpton en el año 1863.

F. Ortiz de Pinedo Mendiluce

(Tarragona)

Dónde está la autoridad

Los disturbios ocurridos en el barrio de Gràcia de Barcelona durante varios días, en los que grupos vandálicos han destrozado todo lo que se les ponía por delante, coches, escaparates, contenedores, camiones de la limpieza, mobiliario urbano, son en gran parte consecuencia de la permisividad del gobierno de la ciudad. Actuación ya de por sí cuestionable cuando el balance es de 20 agentes del orden que han resultado lesionados, frente a un único detenido.

Es evidente que la actuación de los agentes no ha sido proporcional a las acciones delictivas cometidas. Agresiones de esas dimensiones no pueden ni disculparse ni pasarse por alto. Sienta precedente, como lo estamos comprobando, pues no es la primera vez. Luego criticamos la violencia en las películas porque perjudican a niños y no tan niños que se acostumbran a ello. Pues mucho más si lo ven en la realidad y encima los delincuentes quedan impunes. ¿Dónde está la autoridad que debe marcar los límites para una buena convivencia?

Lourdes Camps

(Barcelona)

Comentarios
Multimedia Diari