Reus

Patrimoni

Moviment a Casa Navàs: comencen les obres per recuperar la torratxa

Els primers treballs han començat aquesta setmana, amb la col·locació del que serà la bastida que permetrà començar a col·locar l'estructura, mentre un artesà comença a reproduir la pedra de la torre

S’està instal·lant la bastida que permetrà, en primer lloc, començar a col·locar l’estructura d’acer inoxidable sobre la qual se subjectaran les pedres que conformaran la torratxa.

S’està instal·lant la bastida que permetrà, en primer lloc, començar a col·locar l’estructura d’acer inoxidable sobre la qual se subjectaran les pedres que conformaran la torratxa.Cedida

Creado:

Actualizado:

La Casa Navàs de Reus ja ha iniciat els treballs de reconstrucció de la torratxa destruïda l’any 1938 a causa de l’impacte d’una bomba de la Guerra Civil. Aquesta mateixa setmana s’ha començat a instal·lar la bastida necessària per a les obres de col·locació de la nova torratxa sobre la mateixa casa, amb l’objectiu que estigui enllestida a principis del 2026, segons les previsions de la constructora. 

D’aquesta manera, i gràcies al grup empresarial MaserGrup, que finançarà íntegrament la reconstrucció, la Casa Navàs recuperarà el seu aspecte original, el projectat per Lluís Domènech i Montaner a principis del segle XX.

Aquesta estructura no existia en la torratxa original, però la seva col·locació és obligatòria atenent a l’actual normativa

Aquesta estructura no existia en la torratxa original, però la seva col·locació és obligatòria atenent a l’actual normativaCedida

Un projecte de gran complexitat tècnica

Com ja es va anunciar a mitjans del 2024, després de la restitució del capcer, la propietat va decidir tirar endavant la reconstrucció definitiva de la façana i aixecar de nou la singular torratxa modernista que presidia la cantonada de l’immoble abans de la guerra.

Els artesans i constructors implicats treballen des de fa setmanes en els tallers, elaborant els diferents elements constructius i ornamentals. Ara, la constructora Constècnia ja ha començat a col·locar les peces sobre l’edifici, seguint el projecte tècnic dels arquitectes Joan Tous i Pau Jansà, responsables també de la restitució del capcer l’any 2020.

Durant aquesta darrera setmana d’agost, s’ha instal·lat la bastida que permetrà començar a muntar l’estructura d’acer inoxidable sobre la qual se subjectaran les pedres de la nova torratxa. Aquesta estructura, inexistent a l’original, s’incorpora per complir amb l’actual normativa de seguretat. Per fixar-la, caldrà desmuntar parcialment la teulada, i posteriorment s’hi col·locaran els blocs de pedra esculpits artesanalment pel mestre picapedrer Florenci Andreazini, a partir de pedra de Vinaixa, la mateixa que va utilitzar Domènech i Montaner.

El mestre picapedrer de la Selva del Camp, Florenci Andreazini, és l'encarregat d'esculpir els blocs de pedra per l'estructura.

El mestre picapedrer de la Selva del Camp, Florenci Andreazini, és l'encarregat d'esculpir els blocs de pedra per l'estructura.Cedida

Muntatge, vitralls i ferro forjat

Inicialment es va anunciar que la torratxa es muntaria prèviament sencera al taller de Constècnia per comprovar-ne l’encaix, però finalment, atesa la seva complexitat i precisió mil·limètrica, només s’ha muntat parcialment al taller i es completarà directament sobre l’edifici.

Un cop acabada aquesta fase, es procedirà a la col·locació dels vitralls modernistes, elaborats pel mestre vitraller Joan Serra Renom, de l’empresa L’Art del Vitrall de Sabadell. La reconstrucció culminarà amb els elements de ferro, obra de l’artesà Marc Herrero Baró, de Santa Maria de Palautordera. Entre aquests destaca la rèplica del vaixell de Jaume I que coronarà la torratxa.

Com que pràcticament no es conserven peces originals, s’utilitzen pedres i vitralls nous, fets a imatge dels antics. Sí que es reaprofiten alguns ferros originals que sostenien el penell amb els punts cardinals i el vaixell de Jaume I. Aquest últim encara es conserva, però el seu mal estat ha fet que es decideixi preservar-lo com a peça museística i reproduir-ne un de nou.

Maqueta de la torratxa de la Casa Navàs al taller del picapedrer.

Maqueta de la torratxa de la Casa Navàs al taller del picapedrer.Cedida

Descripció de la torratxa

La torratxa original de la Casa Navàs tenia una alçària de vuit metres, als quals s’afegien quatre metres i mig més de la glorieta de ferro. Amb un diàmetre d’un metre i mig, estava situada a la cantonada entre el carrer de Jesús i la plaça del Mercadal.

L’estructura constava de dos cossos octogonals: el cos inferior, adossat a la segona planta de la casa, i el cos superior, que sobresortia per damunt de la línia de cornisa i arribava fins als 17,5 metres d’alçada.

Entre els dos cossos, així com a la base i al coronament, hi havia una faixa de pedra esculpida amb motius vegetals, delimitada per cornises de diversos estils. A la faixa central, a la cara perpendicular a la cantonada, hi havia una gàrgola en forma de drac. Les cares vistes estaven recobertes amb vidres glaçats rectangulars i vitralls florals a la part superior.

Al coronament, una barana de pedra donava pas a la glorieta de ferro forjat amb motius vegetals, del centre de la qual emergia una barra vertical que sostenia un penell de ferro amb els punts cardinals i un vaixell que simbolitzava l’embarcació de Jaume I.

La seva funció era sobretot decorativa i de mirador, reforçant el caràcter singular i modernista de la Casa Navàs.

Finalització prevista de les obres

La gran complexitat tècnica del projecte ha provocat alguns retards. Finalment, segons la constructora Constècnia, la nova torratxa de la Casa Navàs estarà enllestida el primer trimestre del 2026.

tracking